Výměna spojky

Závadu spojenou se spojkou můžeme poznat poměrně jednoduše. Pokud se rozjíždíme, může docházet k tomu, že spojka klouže. V takovém případě je ideální volbou výměna spojky, jelikož je nejjednodušším možným krokem, který jenom můžeme udělat.

výměna spojky

Výměna spojky

Nejprve je samozřejmě třeba vše náležitě připravit na samotnou výměnu. Proto je nezbytné vozidlo zvednout do výšky a následně je třeba povolit a samozřejmě také sundat obě dvě přední kola. Jakmile máme hotovo, budeme se soustředit výhradně jenom na levé kolo a na to, že bychom měli povolit matici poloosy. Ve chvíli, kdy je tento krok hotový můžeme pokračovat v tom, že budeme vypouštět olej z převodovky. Ten samozřejmě chytáme do vhodné nádoby. Jakmile je hotovo, už zbývá jenom poslední fáze nejdůležitějších příprav, to je ta, kdy zavěsíme motor.

Demontáž poloosy

Nyní jsme připraveni na několik důležitých a také nezbytných úkonů, které jsou spojeny s tím, že bude výměna spojky provedena. Nejprve je třeba demontovat levou poloosu z náboje kola. To může být celkem jednoduché, jelikož obvykle stačí jenom jediný krok, a to konkrétně takový, kdy jenom vyrazíme spodní čep z těhlice. Pokud se nám tento krok povede, je dobré pomoci si páčidlem, pomocí kterého jednoduše vycvakneme obě dvě poloosy z převodovky. Nezapomínejme na to, že bude potřeba použít trochu více síly, ale na druhou stranu určitě ne tolik, aby nedošlo k určitému poškození.

Pokračujeme demontáží

Nyní je třeba pokračovat v demontáži dalších několika součástí vašeho vozu. Začneme určitě tím, že nejprve odpojíme akumulátor, který následně také kompletně demontujeme. Nejenom ten, protože pryž by měl jít zcela přirozeně také jeho držák. Dále pokračujeme tím, že budeme demontovat z našeho vozu i startér. Ani to není nic složitého a rozhodně to vládne i zručnější fanoušek automobilů.

V tuto chvíli již máme možnost provést jeden z hlavních, tedy z důležitějších kroků. Tím je to, že od převodovky odpojíme několik věcí. Konkrétně jde o táhla řazení, stejně jako jde o samotné lanko spojky. Dále nezapomínáme také na odpojení čidla, nebo náhonu tachometru. Pokud máte hotovo, můžete v samotné demontáži pokračovat dále několika dalšími kroky.

Jdeme na převodovku

V tuto chvíli je na řadě demontáž závěsů samotné převodovky. Důležité je primárně povolit hlavní šrouby, které spojují převodovku se samotným motorem. Mohou být lehce zatuhlé a tak je určitě třeba mít po ruce praktické uvolňovače, se kterými nám to půjde lépe.

Jakmile máme povoleno, máme napůl vyhráno. V tomto případě totiž agregáty spustíme do takové polohy, aby bylo možné převodovku z motoru celkem jednoduše, bez větších potíží vytáhnout. Jakmile se vám tento krok povede, je to rozhodně dobrá zpráva, jelikož právě v tuto chvíli máte jistotu, že se vám podařilo uvolnit si bezproblémový přístup tam, kam potřebujete. Už může proběhnout výměna spojky, jelikož právě k ní máte bezproblémový přístup. V tuto chvíli tedy může přijít to nejdůležitější, a tedy to, že ji budeme moci bez problémů rozebrat a samozřejmě také vyměnit. Novou dnes nemusí být takový problém získat, a to ať už je naším zájmem držet se v segmentu nových náhradních dílů, nebo se zaměříme raději na náhradní díly ojeté.

Než vše vrátíme

Jelikož jsme museli absolvovat takto náročné činnosti, je určitě dobré toho využít a nezapomenout na několik konkrétních věcí, které by mělo být nezbytné udělat. Jaké věci to jsou? Je dobré věnovat náležitou péči setrvačníku vašeho automobilu, jelikož ten je idejní dokonale odmastit. Doporučuje se i jeho testování, ale můžeme říci, že to není zase až tak úplně vhodné.

Co je naopak velmi důležité, to je rozhodně namontování lamely na přítlačný talíř. Zde je totiž velmi důležitá jedna primární věc, a to taková, aby byla lamela přesně na svém místě a aby byla dokonale vystředěná. Pokud k tomu dojde, máme stoprocentní jistotu, že vše sedí na správném místě a že celá výměna převodovky rozhodně vychází tak, jak potřebujeme.

Další úpravy spojky

Jaké činnosti si dále neodpustit? Pokud budeme konkrétnější, je rozhodně vhodné vyměnit i samotné spojkové ložisko za nové. Stejně tak se zaměříme na hřídel převodovky, kterou je vhodné namazat. Zde doporučíme, že bychom to neměli nijak výrazně přehánět. Dále je určitě třeba zaměřit se na spojkový koš, který vyčistíme. V tu chvíli již můžeme převodovku namontovat zpět, jelikož je připravena k tomu, aby nám nadále sloužila.

 Finální fáze

Pokud je na svém místě i převodovka, nezbývá nic jiného, než že do ní narazíme také poloosy. Zkontrolujeme, zda vše drží jak má a zda je vše v naprostém pořádku. Pokud je tomu tak, můžeme z převodovky vyšroubovat kontrolní šroub a dále už pokračujeme jenom tím, že do ní nalijeme potřebný olej, a to právě v množství, které jsme z ní předtím vypustili. Doděláme všechny zbytkové, tedy poslední činnosti a máme vůz připravený k otestování.

Nyní přichází na řadu také ta část, kdy doporučujeme seřídit lanovod tím způsobem, aby byl spojkový pedál v té správné výšce. Nejenom, že by měl vyhovovat nám samotným, ale mělo by jít o takovou výšku, která bude stejná, jako je tomu u vedlejšího brzdového pedálu. Nyní už nic nebrání tomu, vše vyzkoušet, a provést první zkušební jízdu. Pokud nebudou patrné jakékoliv konkrétní problémy, máte jistotu toho, že samotná výměna spojky proběhla tak, jak měla. Tedy bez jakýchkoliv potíží a problémů. Jak je ale patrné, je určitě třeba nejenom dostatek času, ale i o něco více zkušeností právě s vaším automobilem a samotnými jeho opravami v motorovém prostoru.