Výměna řadicí páky

řadící pákaJednou z nejvíce namáhaných součástí každého automobilu je zcela jistě řadicí páka. Pokud nemáme automat, tak především ve městě z ní doslova nedáme ruku. To se negativně podepisuje hlavně na tom, že může být nejenom výrazným způsobem ošoupaná, ale že může dojít třeba také k tomu, že už může být potrhané kožené krytí, nebo že některé součásti zkrátka nedrží. A jelikož investice do nové není nijak výrazně vysoká, podíváme se společně na to, jak by měla výměna řadicí páky proběhnout a na co všechno v souvislosti s tím můžeme myslet. Postup je přitom velmi jednoduchý.

Koupit novou řadicí páku je hračkou

V podstatě je to jedna z nejjednodušších věcí, kterou je třeba udělat. Současný trh nabídne hned několik možností. Pokud se rozhodnete pro originální vzhled, můžete koupit jak skutečný originál, tak i napodobeninu. A to jak novou, tak i použitou. Využít ale můžete i různé designové typy, které není problém sehnat v prodejně s autodoplňky. Jelikož řadicí páka je v podstatě univerzální součástí většiny vozů, rozhodně se není třeba obávat toho, že byste snad nemohli zakoupit tu pravou. Právě naopak.

Jak na demontáž?

Podívejme se společně nejprve na to, jak stávající řadicí páku vlastně co nejjednodušeji demontovat. Postup určitě není tak složitý, jak se mnohým může zdát. V první řadě je třeba podívat se nejprve na to, jaký máte typ automobilu a jak je v něm řadicí páka umístěna. U těch nejstarších to bývá samostatné umístění, u novějších auto poté může být součástí středového panelu, který se táhne až k oblasti sedaček. Ten samozřejmě není nutné demontovat celý, jelikož demontáž řadicí páky může proběhnout i zcela samostatně. Obvykle je třeba vyjmout jenom konkrétní rámeček, kde je umístěna.

V souvislosti s tím je nutné nalézt několik upevňovacích šroubů, které se nacházejí po jejím obvodu. Obvykle bývá spodní rámečkový kryt pouze nacvaknutý jednoduchými zámky, což samozřejmě znamená, že ho stačí ideálně plochým šroubovákem vyloupnout. Jakmile se tak stane, již můžeme vidět jednotlivé šrouby. Pokud nejsou jediné, mohou se některé skrývat třeba pod krytem popelníku, nebo v různých dalších odkládacích přihrádkách.

Řadicí páku vyjměte

Jakmile máte všechny šrouby povoleny a demontovány, můžete vyjmout i samotnou řadicí páku. Zde by neměl být problémem ji jenom jednoduše vyviklat a vytáhnout pohybem nahoru. Pokud to není možné a něco jí velkou silou brání, může to být tím, že horní kryt je šroubovací. Pokud tomu tak je, zkuste ho nejprve klasicky vyšroubovat. Pokud to jde, je problém právě zde. Jednoduše ho tedy odšroubujte a poté demontujte zbytek. Výsledkem toho všeho by mělo být to, že se na středovém panelu vašeho automobilu objeví jenom nevzhledná tyč, která slouží právě k řazení. A jelikož se chceme podívat i na to, jak probíhá výměna řadicí páky, budeme zcela přirozeně v rámci našeho postupu pokračovat dále.

Umístěte páku novou

Starou a demontovanou páku můžete tedy vyhodit a vzít si do ruky novou. Pokud se jedná o stejný typ, nejčastěji s kovovým nebo koženkovým krytím, je třeba při nasazování na řadicí tyč dát pozor, aby nedošlo k protržení. Jedině tak máte jistotu, že si novou řadicí páku ihned neznehodnotíte. Zde opět připomeňme, že mohou existovat různé typy. Pokud je vše celistvý prvek, novou řadicí páku jednoduše nasadíte místo té stávající. Pokud je složena ze dvou částí, tedy z té spodní a ze šroubovacího krytu, je nejprve nutné umístit samotné tělo a následně přišroubovat horní kryt. V tuto chvíli již je základ hotový.

Páku dobře přišroubujte

Jakmile máte nasazenou novou řadicí páku, je třeba věnovat pozornost správnému přišroubování. Pamatujte, že pevné utažení šroubů je naprostý základ. Z jakého důvodu? Na to se společně podíváme. Tím hlavním důvodem je přirozeně to, že je nutné vše upevnit proto, aby se při řazení pohybovala jenom samotná řadicí páka a nikoliv celá konstrukce. Jedině tak máte jistotu, že bude vaše jízda bezpečná a bezproblémová. Případné uvolnění celé řadicí páky totiž může znamenat celkem nestandardní situaci, což se může negativně podepsat třeba na tom, že v krizové situaci nebudete moci řadit, jelikož to bude celkem komplikované.

I proto se doporučuje po samotné montáži řadicí páky jet vůz projet a vyzkoušet si, zda je řazení i s novou pákou bezproblémové. A to hlavně v souvislosti s tím, zda je dobře přišroubovaná, stejně jako v souvislosti s tím, zda nedochází k tomu, že by řazení bylo jakkoliv nepřesné, nebo někde cokoliv dřelo. Pokud se tak děje, je samozřejmě dobré co nejrychleji odhalit případnou závadu.

Mnohdy stačí vyměnit horní hlavici

Pokud se vám řadicí páka nelíbá hlavně z toho důvodu, že je již ošoupaná, špinavá a odřená samotná horní hlavice, nezoufejte. Jde zde možnost toho, že můžete celkem jednoduchým způsobem vyměnit jenom horní hlavici. Zde ale připomeňme, že je to možné jenom u těch automobilů, které to skutečně umožňují. V tomto případě není nutné bát se jakékoliv složité demontáže. Jsou v podstatě dvě cesty, kterými se můžete vydat. První cesta je spojena s tím, že horní kryt jednoduše odšroubujete, a poté našroubujete nový. Setkat se však můžete s ještě jednodušším řešením, v rámci kterého v podstatě stačí jenom vytažení horní hlavice silou a následné nastrčení nové. A řadicí páka může opět vypadat v podstatě dokonale. A to i z toho důvodu, že současné obchody s autodoplňky dnes dokážou nabídnout skutečně obrovské množství jednotlivých designů, což se pozitivně podepisuje právě na tom, že každý z vás může mít svou automobil skutečně originální.

Výměna řadicí páky
5 (100%) 1 vote

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

CLOSE
CLOSE
Veslovací trenažery pro účinný trénink