Výměna předních tlumičů a pružin

Jak pružiny, tak i tlumiče jsou v našich vozech velmi důležitou součástí. A to mimo jiné také proto, že namaká vliv jenom na komfort samotné jízdy, ale mají vliv také na bezpečnost našich cest. Pokud se objeví problém, je třeba mu věnovat pozornost a pustit se do případné výměny. Problémem mohou být již stářím unavené pružiny, stejně jako situace, kdy jsou prasklé. Potíže ale můžeme mít i se samotnými tlumiči. I ty je třeba v případě potřeby vyměnit. V tomto směru se tedy zaměříme na to, jak probíhá výměna předních tlumičů a pružin. Než se pustíme do popisu konkrétního postupu, je třeba podotknout, že výměna by měla být vždy realizována v rámci celé nápravy. Měly by se tedy tlumiče i pružiny vyměnit na levé, tak i na pravé straně. A to i přesto, že vadná je jenom jedna jediná strana.

výměna tlumiče a pružiny

Výměna tlumiče a pružiny

Bez zvedáku to nepůjde

Co je nezbytností, to je samozřejmě zvedák. Proto je třeba zajistit si takový prostor, kde bude k dispozici. Poté už automobil jenom jednoduše zvedneme a zajistíme tak, aby nehrozil jeho pád. Jakmile je vše připraveno, můžeme se věnovat prvotním přípravným pracím. O co se jedná? Samozřejmě jde o nutnost toho, že musíme nejprve povolit as následně také sundat přední kol. Jelikož bude výměna předních tlumičů a pružin realizována současně, je třeba sundat jak kolo levé, tak i kolo pravé. V tuto chvíli již jsme téměř plnohodnotně připraveni právě na samotnou výměnu jako takovou.

Začneme s demontáží tlumiče

Jakmile je kolo pryč, měli bychom celkem dobře vidět samotný tlumič. V tomto případě se obvykle neobejdeme bez nutnosti očistit jeho spodní část, jelikož právě zde se nacházejí dvě velmi důležité části. Je to jak šroub, tak je to také těhlice. Samotný šroub následně dané části spojuje. Ten je přirozeně třeba povolit. Rozhodně počítejte s tím, že bude potřeba větší síla a že bude určitě potřeba použít i případný uvolňovač. Jedině tak bude povolení šroubu mnohem jednodušší. Jakmile je povolen, můžete ho demontovat celý. V tuto chvíli je vše připraveno k tomu, abyste srazili samotnou těhlici z daného tlumiče.

Povolte další spoj

Jakmile máte hotovo, můžete se zaměřit na další část tlumiče. Tentokrát se jedná o část horní. Právě zde byste měli najít matici, která tlumič drží. Její úkol je v tomto směru poměrně jasný, jelikož je zde proto, aby spojovala samotný tlumič s karoserií vašeho vozidla. I zde se tedy neobejdete bez toho, abyste matici povolili a demontovali. Stejně jako v případě předchozím, i zde bude jistě potřeba nejenom síla, ale i případný uvolňovač. Jakmile je matice demontována, můžete celou vzpěru kompletně vyjmout.

Provedeme výměnu

V tuto chvíli je vše připraveno k tomu, abyste provedli to nejdůležitější. Tím je výměna tlumičů a výměna pružin. Prvním krokem je samozřejmě vyjmutí jak pružiny, tak i samotného tlumiče. Jakmile jsou oba díly mimo vozidla, na jejich místa umístíte díly nové. Samozřejmě opatrně a tak, abyste měli jistotu toho, že skutečně sedí na svých správných místech. V tuto chvíli máte významnou část výměny za sebou. V rámci výměny je třeba podotknout, že v některých případech se můžete uchýlit i k tomu, že kromě tlumiče a samotné pružiny budete měnit také ložisko horního uložení. Není to nezbytně nutné, ale pokud i u něho máte obavy z konkrétní životnosti, je právě tato chvíle tou, kdy je nejlepší to udělat.

Určitě je třeba neopomíjet také fakt, jaké náhradní díly potřebujete. Pokud se jedná o starší vozidlo menší hodnoty, neuděláte chybu, pokud vezmete díly z druhé ruky, nebo například z vrakoviště. Pokud jde o vozidlo novější, je určitě lepší investovat do nového autodílu, jelikož se očekává, že vůz vám bude ještě delší dobu sloužit a je třeba, aby sloužili dobře i jednotlivé součásti, které v tuto chvíli svépomocí měníte.

Provedeme následnou montáž

Jakmile je pružina i tlumič na svém místě, můžete se pustit do procesu montáže. Zde probíhá vše v podstatě stejně, jako na samotném začátku. Jenom naopak. Prvním krokem je tedy nasazení samotné vzpěry, kterou následně smontujete. Poté by mělo dojít k uvolnění stahováků a poté už můžete celou danou sestavu v opačném postupu namontovat na váš automobil. Při utahování buďte skutečně obezřetní a ověřte, že šroub, ale i matice skutečně drží tak, jak by držet měly. Jedině tak se není bát jakéhokoliv povolení.

Pokud máte definitivně hotovo, je možné stejný postup opakovat i na druhém kole. Ani zde se rozhodně nic nemění. Pouze je třeba připomenout, že u některých automobilů může daný proces lehce komplikovat poloosa. Nejedná se ale o nic složitého, jelikož i přes tuto možnou komplikaci můžete hravě provést samotnou výměnu. Pokud je hotová i na druhém kole, dostáváte se do samotného závěru. Tím logicky není nic jiného, než nutnost nasazení a samozřejmě utažení obou kol. Nyní již můžete svůj automobil spustit na zem.

Absolvujte zkušební jízdu

Nejprve pomaleji, poté můžete i rychleji a agresivněji. Pokud je něco velmi důležité, tak je to informace o tom, že byste měli sledovat chování vašeho vozu. Pokud je v rámci odpružení vše v naprostém pořádku, již se není třeba obávat vyrazit kam jinam, než do reálného provozu. Důležitým krokem při výsledné kontrole je ještě zastavení na rovném povrchu. Poté je třeba podívat se na vůz z obou bočních částí a zkontrolovat, zda je jeho podvozek v rovině. Pokud není, můžete vše jednoduše seřídit, aby bylo i po této stránce vše v naprostém pořádku. Nyní již můžete na sto procent říci, že výměna předních tlumičů a pružin dopadla skutečně na jedničku a vy jste ji plnohodnotně zvládli.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

CLOSE
CLOSE
Veslovací trenažery pro účinný trénink