Výměna oleje v motoru + v převodovce

výměna motorového oleje

výměna motorového oleje

Olej je nedílnou součástí současných automobilů. A to proto, že je používán jako praktické mazivo, které brání jakémukoliv poškození v rámci celé řady různých dílů. Dnes tak můžeme mluvit hlavně o tom, že olej najdeme jak v samotném motoru, tak i v převodovce. V obou případech je nutné v pravidelných intervalech realizovat výměnu. Nejenom, že tak můžeme zlepšit celkový chod vozu, ale máme i jistoty spojené s tím, že výrazně prodlužujeme celkovou životnost jednotlivých součástí a tedy i samotného automobilu.

Kdy oleje měnit?

Důležité je znát samozřejmě také intervaly, které jsou s konkrétním a jednotlivým měřením spojeny. V tomto směru záleží primárně na typu motoru a tedy na tom, zda je benzinový, nebo naftový. U benzinových může plně postačit interval výměny, který můžeme počítat na zhruba 30 000 najetých kilometrů. U naftových motorů je interval poloviční a měl by souviset s nájezdem 15 000 Kč. Samozřejmě se vším souvisí o to, jak často jezdíme, jaké vzdálenosti v rámci jedné cesty najedeme, stejně jako hraje roli také typ použitého oleje. Pokud měsíčně najezdíme třeba i 15 000 kilometrů, je možné provést výměnu u naftového motoru i později, třeba na hranici 20 000 km. Vždy bychom měli dodržovat servisní předpis výrobce.

U motorů v převodovkách je situace velmi podobná, jelikož vždy záleží hlavně na samotném nájezdu. Obvykle platí, že bychom měli výměnu provádět po najetí 80 – 100 tisíc kilometrů. Opět ale záleží na mnoha parametrech. Tato výměna se týká hlavně starších automobilů. U těch novějších je obvykle k dispozici takzvaná trvalá náplň převodovky. To znamená, že v daném ohledu se s výměnou oleje již trápit nemusíme, protože to není třeba. I tuto informaci zjistíme ze servisních knížek a dalších dokumentů, které získáme k našemu vozu.

Pravidelná kontrola oleje jen základ

Než se pustíme do informací, které jsou spojeny se samotnou výměnou, neměli bychom zapomínat na ještě jeden důležitý fakt. Tím je kontrola oleje. Ta by měla být pravidelná, jelikož jedině tak můžeme rychle zareagovat na případné problémy. Pokud se podíváme konkrétněji, je třeba říci, že v případě motorového oleje je kontrola poměrně jednoduchá. U většiny automobilů stačí zvednout kapotu, vyndat a otřít měrku a následně zjistit přesnou hladinu. Ta by se měla měřit vždy v klidu, a to v době, kdy olej není takzvaně rozstříkaný na jednotlivých součástech vnitřního motoru.

Měření hladiny oleje v převodovce už může být o něco složitější. I zde je třeba podotknout, že by kontrola oleje měla být realizována v klidu. Často lze hladinu změřit jenom otvorem po demontáži kontrolní nebo nalévací zátky. Jak jsme již zmínili, u převodovek s trvalou náplní nemusíme převodový olej kontrolovat – tedy pokud nepozorujeme případné úniky.

Výměna převodového oleje

Začneme nejprve s výměnou převodového oleje. Pokud je to u vašeho vozu třeba, je nejprve zjistit konkrétní umístění převodovky a následně demontovat konkrétní zátky. Důležitá je i poloha převodovky, jelikož v mnoha případech musí být realizována její kompletní demontáž. A to jak proto, aby byl původní olej vylitý, tak i proto, abyste mohli doplnit nový. V mnoha případech lze výměnu v klasické mechanické převodovce zvládnout svépomocí. Pokud však půjde o převodovku automatickou, nebo o nutnost výměny oleje v převodovce 4×4, může být celý postup složitější, což bude souviset také s nutností navštívit specializovaný servis.

Výměna motorového oleje

Jelikož jeho výměna bývá nejenom běžnější, ale i nezbytná, podíváme se na ní o trochu blíže. V první řadě je myslet na to, že bychom měli mít připravený správný typ oleje, stejně jako olejový filtr. Právě jeho výměna je nedílnou součástí celého pracovního postupu. Jaký olej i filtr budeme potřebovat, obvykle uvádí výrobce v servisní knize či návodu. Stejně tak nám může správný typ poradit i zkušený prodejce.

Prvním krokem při výměně oleje je odmontování zátky z olejové vany. Následně začne vytékat samotný použitý olej, který bychom měli zachytávat do dostatečně velké nádoby – s objemem okolo čtyř až pěti litrů. Jakmile olej přestane vytékat, je olejová vana prázdná a my tak můžeme sundat i olejový filtr. Následně opět namontujeme zátku olejové vany. Vezmeme nový olejový filtr, nalijeme do něho nový motorový olej a filtr namontujeme na své místo. Pokud je v poloze, kdy by nový olej při montáži vytékal, tento krok vynecháme.

Jakmile je vše na svém místě. Stačí už jenom otevřít kapotu a nalévacím víčkem nalijeme potřebné množství. Opět záleží na typu vozu a motoru. Konkrétní info tedy hledáme u výrobce. Jakmile je nalito, změříme hladinu oleje. Pamatujme, že měříme stav s často prázdným filtrem, který i 3 dcl může pojmout. Jakmile vše vyhovuje, máme hotovo. Následně doporučujeme nastartovat, ujet několik kilometrů a nechat vůz stát. Poté opět změříme hladinu a v případě potřeby dolijeme na správnou mez.

Několik praktických tipů

Výměna oleje je tedy za námi. Proto se podívejme i na několik praktických tipů, které vám vše usnadní. Jedním z nich je to, že měněný olej by měl být ideálně teplý, jelikož zajistíte mnohem jednodušší a rychlejší vytékání. Je proto dobré před výměnou ujet pár kilometrů. Dále je dobré vypouštět olej přes drobnější sítko. Na něm se zachytí případné nečistoty, které vám mohou pomoci odhalit i stav vnitřních částí motoru. Často může jít třeba i o drobné mechanické součásti.

Dalším důležitým tipem je to, že vůz by měl být v případě vypouštění motorového oleje vždy ve vodorovné poloze. Ideální je tedy jeho umístění na montážní jámu. V případě pouhého jednostranného zdvižení heverem neodstraníte všechen starý olej.

Výměna oleje v motoru + v převodovce
4.33 (86.67%) 3 votes

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
Stimulant kofein pro fyzický i psychický výkon