Výměna ložiska u zadního kola

Ložiska jsou nedílnou součástí každého automobilu. Také se jedná o díl, který může být poměrně silně namáhaný. Pokud se objeví problém, je nezbytností samozřejmě správná výměna. V tomto ohledu se proto podíváme na to, jak proběhne výměna ložiska u zadního kola. Dá se říci, že je totožná u celé řady vozidel a postup je víceméně velice podobný.

ložisko

Ložisko

Pokud je s ložiskem problém, poznáme to celkem jednoduše. Během jízdy slyšíme ze zadního kola hluk. Ten se obvykle může měnit, a to v závislosti na tom, jak je auto konkrétně nakloněno. Pokud i vy máte daný problém, je třeba také zjistit, které ložisko je vadné. Lze to buď odhadnout podle poslechu, nebo je možné automobil zvednout. Buď na klasický zvedák, nebo pomocí heveru. Poté už jenom otočíte kolem a u vadného ložiska byste měli pociťovat nejenom větší vůli, ale jistě uslyšíte i nestandardní zvuky. V tu chvíli přesně identifikujete, kde je problém.

Příprava vozu

Jakmile přesně víme, na kterém kole je ložisko špatné, můžeme se pustit do samotné výměny. S tou souvisí hlavně prvotní příprava vozu. Tedy postup spojený s tím, že bychom vůz měli zvednout a zajistit. Ideální je klasický zvedák, který je nejlepší možností, jakou jenom můžeme udělat. Pokud ho nemáme k dispozici, může nám postačit hever. Zde ale myslíme skutečně na to, aby byl vůz dobře podložený a zajištěný a z heveru nebo z podložek nám nespadl.

Jakmile máme vůz připravený k samotné výměně, není třeba připomínat, že prvním nezbytným krokem je sundání kola. Jde o klasický postup, plně shodný s tím, jako když klasicky měníme pneumatiky na letní, nebo naopak na zimní model. Jakmile je pneumatika sundaná, je možné pokračovat dále, a to k  bubnu.

Odmontování bubnu

Kolo je pryč a tak máme volný přístup k nejdůležitější součásti, tedy k samotnému bubnu. Zde je postup také jasně daný a začíná tím, že musíme nejprve odstranit samotnou krytku, která se nachází ve středu samotného bubnu. Jakmile je daná krytka pryč, máme již plně volný přístup k matici. Tu také musíme demontovat, jelikož právě díky ní brzdový buben drží na svém místě. Může se stát, že matice nemusí jít zcela bez problémů povolit. V takovém případě je samozřejmě nezbytností myslet i na různé spreje, které zajistí povolení, nebo eliminaci rzi. Také je třeba myslet na to, že se neobejdeme bez větší síly.

Pokud je tato centrální a hlavní matice odmontována, je možné učinit další, tedy následující krok, který souvisí se samotným vyjmutím brzdového bubnu. Po tomto kroku jsme již u samotné části, kterou je třeba vyměnit. Jsme již právě u daného ložiska, která je vadné.

Vyjmutí ložiska

Jakmile je vyjmutý samotný buben, již můžeme vyjmout i samotné ložisko. Pokud je něco, na co bychom rozhodně neměli zapomínat, je to zcela určitě nejprve nutnost vyjmout samotný zajišťovací kroužek. Teprve poté, co ho odstraníme je možné ložisko vyjmout, tedy takzvaně vylisovat. Oprava ve většině případů není možná a tak je ložisko možné vyhodit.

Místo původního ložiska je ideální vložit ložisko zcela nové. Jeho cena není nijak velká a navíc odpadají starosti spojené s tím, jak dlouho by případně vydrželo ložisko již použité, pokud bychom měli zájem použít právě toto konkrétní. Je také jasné, že u výměny ložiska bychom to nové měli mít plně připravené.

Příprava lůžka

Jakmile je ložisko pryč, je třeba připravit samotné lůžko na umístění ložiska nového. Tento postup není ničím složitým, jelikož je třeba dané lůžko nejprve dokonale vyčistit, aby zde nebyly jakékoliv nečistoty. Jakmile je hotovo, je možné se pustit do druhého kroku, kterým je nutnost lůžko dostatečně promazat. Zde nám může pomoci hlavně motorový olej, nebo jakékoliv jiné mazivo. Samozřejmě by mělo jít vždy o mazivo čisté.

To budeme potřebovat i ve chvíli, kdy máme nové ložisko připraveno. A to z toho důvodu, že je třeba namazat i to samotné. A to hlavně s ohledem na vnější kroužek. Pokud i toto máme hotovo, jsme připraveni na nejdůležitější fázi samotné výměny.

Vložíme nové ložisko

Postup není nijak složitý a v podstatě jde o opačnou proceduru, než byla tak, kdy jsme ložisko chtěli vyjmout. V tomto případě ho vložíme do samotného lůžka. Takzvaně ho nalisujeme. Nezapomeneme také na zajišťovací kroužek, který je nezbytnou součástí. Tímto krokem máme jistotu toho, že je nové ložisko již na svém správném místě, což pro nás znamená, že se výměna chýlí ke konci.

Je-li ložisko zajištěno takzvanou ségrovkou, máme v tuto chvíli jistotu, která je spojena s tím, že je vše hotovo a my se můžeme pustit do kroku, kterým je nasazené samotného bubnu zpět na své místo. Jakmile je tam, kde má být, vezmeme si opět matici a buben pevně přimontujeme. V této fázi je třeba věnovat náležitou pozornost skutečně dostatečnému upevnění.

Poslední úpravy

Je-li buben pevně na svém místě, již zbývá jenom jeden poslední krok, kterým je naklepnutí samotné krytky. Pokud je vše v pořádku, již si stačí vzít samotné kolo, které nasadíme na příslušné místo. Šrouby dostatečně utáhneme. Pokud jsou pevně na svých místech, můžeme kolem jednoduše otočit. Jakýkoliv nestandardní zvuk, stejně jako jakékoliv drhnutí by mělo být minulostí.

V tuto chvíli už nás čeká poslední krok, kterým není nic jiného, než finální zkouška. S vozem se jdeme projet a během jízdy posloucháme, zda je případný hluk, který nás v minulosti obtěžoval, pryč. Pokud ano, máme jistotu, že výměna ložiska proběhla přesně tak, jak proběhnout měla. Automobil je tedy připraven opět k plnému, bezproblémovému provozu.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
Posilování a kulturistika, trénink i výživa