Výměna klínového řemene

Automobily se neustále vyvíjejí, což může znamenat, že u těch nejnovějších tipů už jenom málokdy zvládneme kompletní, ale i základní opravy sami, svépomocí. Na druhou stranu platí, že ne každý si může nový vůz dovolit. U těch starších tak řadu oprav stále zvládneme. A jednou z takových může být také výměna klínového řemene. Zde si připomeňme jeden zajímavý fakt, a to takový, že daný řemen je ve většině případů jenom plochý. To abyste nebyli překvapeni tím, co vlastně hledáte.

Zkontrolujte stav aktuálního řemene

Prvním krokem je samozřejmě kontrola stávajícího řemene. Pokud je výměna realizována až po tom, co ten stávající praskne, je v podstatě jasné, že tento krok můžete vynechat. Dojít danou situaci až do takového stavu ale vzhledem k možnému poškození rozhodně nedoporučujeme. Právě naopak. Pokud máme být konkrétnější, je třeba říci, že řemen je třeba pravidelně kontrolovat a hledět na to, zda se na něm nenacházejí praskliny a jiné problémy. Pokud ani, je výměna klínového řemene nezbytná.

Následovat by měl zcela logicky nákup nového. Ten dnes seženete v podstatě kdekoliv, a to ať už se jedná o autorizovaný servis, nebo se jedná o kamennou prodejnu s autodíly, nebo jde naopak o internetový obchod. Ve všech případech máte jistotu, že zde najdete přesně to, co najít potřebujete.

Důležité je povolit napínací šroub

Klínový řemen jako takový je poměrně dost napnutý a tak je třeba zajistit, aby došlo k povolení. To lze celkem jednoduše, a to pomocí šroubu, kterým se napíná. U některých automobilů ho najdeme například na alternátoru, ale setkáme se i s řešením, které je jiné. I pokud nepatříte mezi zručnější automobilové mechaniky, můžete si být jisti tím, že i vy byste daný šroub měli celkem jednoduchým způsobem najít. Následně už není nic složitého jeho samotné povolení. Jakmile se tak stane, povolí také celkové napětí řemene, díky čemuž ho budete moci jednoduchým způsobem sundat.

Demontáž je hračkou

Jakmile je napětí uvolněno, klínový řemen celkem jednoduše uvolníte ze svých drážek a vyjmete ho. Je dobré opět zkontrolovat jeho stav. Pokud jste se na první pohled zmýlili a řemen je v pořádku, není problémem ho na své místo zpět vrátit. Jelikož nový není nijak závratnou investicí, doporučujeme již použití nového.

Nový řemen patří taktéž přesně do stanovených drážek

Jakmile začnete nasazovat nový řemen, je třeba, aby přesně seděl. Patří tedy do naprosto stejného místa, kde byl ten původní. Výměna klínového řemene je sama o sobě celkově jednoduchá, pouze je třeba myslet na to, že v daných drážkách musí skutečně přesně sedět. To doporučujeme ještě několikrát ověřit. Pokud je vše v pořádku, tu nedůležitější část máte v podstatě za sebou. Nový řemen je již na svém místě, ale stále jasně vidíte, že je velmi volný. V tomto případě je třeba jeho napnutí.

Opět utáhneme povolený šroub

Ten šroub, který jsme v první fázi povolovali, bude nutné nyní opět utáhnout. Je dobré si před demontáží všimnout, kde konkrétně je umístěný, stejně jako je dobré se podívat na to, jak konkrétně je klínový řemen utažený. Díky tomu budeme vědět, jak konkrétně budeme moci utáhnout i tento nový. Jakmile se tak stane, dá se říci, že tu nejpodstatnější část celé výměny klínového řemene máme hotovou.

Zkontrolujte, jak je napnutý

Klínový řemen bychom měli také na závěr zkontrolovat, zda je napnutý skutečně tak, jak má být. To můžeme zvládnout celkem snadno a jednoduše, a to pomocí jednoduchého postupu. V místě, kde máme k řemenu a jeho volné části dobrý přístup ho promáčkneme. A to skutečně vší silou. Pokud se nám povede promáčknout ho zhruba o 10 – 15 centimetrů, máme jistoty spojené s tím, že je napnutý dobře. Pokud ho promáčkneme mnohem více, než je toto konkrétní rozpětí, je třeba myslet na to, že bude třeba ho více napnout, jelikož aktuálně je napnutý méně. Pokud se nám nepovede takto výrazné promáčknutí, je řemen napnutý moc a my se tedy musíme rozhodnout pro jeho povolení. Příliš napnutý řemen totiž může v budoucnu způsobit i technické problémy.

Nastartujeme a projedeme se

Jakmile si jsme jisti, že je řemen správně napnutý, je třeba provést ještě zkušební jízdu. Zavřeme kapotu, sedneme do našeho vozu a nastartujeme. V tu chvíli je dobré poslouchat, zda neuslyšíme různé zvuky, jako je například pískání, které by mohlo značit prokluzování řemene. Pokud je na volnoběh všechno v pořádku, sleduje ještě přístrojovou desku. Pokud zde kontrola autobaterie nesvítí, znamená to, že i alternátor pracuje přesně tak, jak pracovat má a tedy že autobaterii bez problémů dobíjí.

Poté už můžeme zkusit první zkušební jízdu. Nejprve zvolna, přičemž postupně se nebojíme plyn sešlápnout trochu prudčeji. Totéž následně provedeme i na volnoběh. Taktéž posloucháme případné nezvyklé zvuky, stejně jako kontrolujeme přístrojovou desku, zda se neobjeví ikonka baterie. Pokud ne, je vše v pořádku a výměna klínového řemene proběhla v podstatě na jedničku.

Dodržujte pravidelné intervaly

A rada na závěr? Ta je jednoduchá. Je třeba dodržovat pravidelné intervaly výměny, jelikož jedině tak budete nejenom předcházet možných technickým problémům, ale zároveň budete mít také jistoty spojené i s tím, že se nebudete muset bát toho, že by prasknutí klínového řemene znamenalo to, že by vás vůz následně nechal ve štychu například při cestě do práce, nebo z důvodu jiné velmi důležité povinnosti. A podnikat opravu někde u silnice, bez nářadí rozhodně nemusí být nic příjemného. Právě naopak.

Výměna klínového řemene
4.2 (84%) 5 votes

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
„Žití, to je největší umění na světě, neboť většina lidí pouze existuje.“ Oscar Wilde