Výměna chladiče klimatizace

Bez klimatizace se v letních dnech doslova nelze obejít. A to z toho důvodu, že ve chvíli, kdy jsou tropická horka, nám uvnitř vozu dokáže vytvořit celkem příjemné, doslova dokonalé klima. Ne vždy ale jednotka funguje tak, jak fungovat má. Pokud se objeví jakýkoliv problém, je přirozeně třeba najít pro něho správné řešení. Tím může být výměna chladiče klimatizace. Kvůli tomu není vždy nutné navštěvovat servis, jelikož zručnější člověk by měl zvládnout odstranit tuto závadu svépomocí.

Nejprve je přirozeně nutné daný chladič koupit. Možností je několik. Buď to může být konkrétní servis, nebo to může být autovrakoviště, stejně jako nemusí být žádným problémem ani to, pokud se bude jednat o díl nový, z prodejny autodílů. Na co také nezapomínat, to je fakt, že by daný chladič klimatizace měl být kompatibilní právě s naším vozem. Roli hraje automobilka a typ vozu, stejně jako třeba typ motoru, nebo rok výroby.

Za příznivou cenu

Samozřejmě platí, že výměna chladiče klimatizace není ani nijak finančně náročnou opravou. Největší položkou je v tomto případě jak samotný chladič, tak i následné množství chladiva, které budeme přirozeně používat. Ani zde se ale není třeba obávat toho, že by se jednalo o jakkoliv astronomické položky. Je tomu právě naopak, jelikož dnes platí, že ceny daných možností jsou vcelku příznivé.

Jak poznat problém?

Problém můžeme diagnostikovat poměrně snadno. V první řadě samozřejmě tak, že nám klimatizace nefunguje. To nemusí být spojeno jenom s rychlým zmizením chladiva, jelikož to může unikat postupně, i několik měsíců. Pokud tedy klimatizace nechladí tak, jak by chladit měla, přichází chvíle spojená se zjištěním závady. V takovém případě by nás měl zajímat právě prvek, kterým je chladič klimatizace. Na něm by měly být patrné mastné skvrny, které tak celkem dobře ukazují, že chladivo uniká. Skvrna totiž vznikne i únikem kompresorového oleje, který spolu s chladivem uniká také. V toto chvíli máme téměř stoprocentní jistotu, že je problém právě v chladiči.

Demontáž stávajícího chladiče

Nejprve je třeba demontovat stávající chladič. K tomu se dostáváme poměrně jednoduchým způsobem, a to ze spodní části našeho vozu. Je proto třeba opatřit si buď zvedák, nebo místo, kde najdeme alespoň montážní jámu, popřípadě její jinou alternativu. Díky tomu si zajistíme bezproblémový přístup právě na místo, které potřebujeme. Záleží samozřejmě i na konkrétním typu automobilu, jelikož ne každý může nabídnout tak jednoduchý a bezproblémový přístup, jako u automobilu jiného. Každopádně pokud vše shrneme, je třeba objektivně říci, že jinou cestou, než právě spodem, se k našemu chladiči nedostaneme.

chladič klimatizace

Aby bylo možné se k chladiči klimatizace dostat bez problémů, je třeba také demontovat ventilátor. Je to věc poměrně snadná a rychlá a tak není třeba mít obavy z jakýchkoliv složitostí, nebo snad z jakýchkoliv komplikací. Jakmile dojde k tomu, že je ventilátor demontován, můžeme demontovat také samotný chladič. Nejprve je třeba odpojit všechna napojení a tento poté opatrně vyndat. Vše je přichyceno pomocí jednotlivých šroubků, a tak se není třeba obávat toho, že by snad bylo potřeba jakékoliv složité nářadí. Jednoduše nám postačí právě takové, které máme jak u sebe doma, tak ho máme například v naší dílně. Vyšroubované šrouby přirozeně nezahazujeme, protože je budeme opětovně potřebovat při následné montáži.

Montáž nového chladiče

Jakmile je původní chladič demontován, je možné přistoupit k dalšímu kroku, kterým je samozřejmě montáž nového chladiče. I zde je dobré postupovat nejenom opatrně, ale myslet i na správné napojení, aby zde nevznikly jakékoliv konkrétní netěsnosti. Nejprve tedy chladič umístíme na přesné místo, kde se nacházel chladič původní. Pokud máme jistotu, že jsme nakoupili správně, můžeme si být jistit tím, že by měl na konkrétní místo bez jakýchkoliv potíží pasovat. Můžeme ho tak namontovat na pevno. Poté se už jenom zaměříme na jeho následné zapojení, které by taktéž nemělo být nijak výjimečně složité. Jakmile se tak stane, je vše připraveno k doplnění klimatizace. To je už tím posledním krokem před samotným vyzkoušením následné funkčnosti.

Raději u profesionálů

Pokud jde o poslední část samotné výměny, jedná se samozřejmě o doplnění nutného chladiva do celého okruhu. Zde už je třeba myslet na to, že bychom měli oslovit profesionála. A to z toho důvodu, že ten má přístup nejenom k chladivu, ale i k technologiím, pomocí kterých ho doplní a zajistí i jistotu správného tlaku. Není radno riskovat a zkoušet chladivo doplnit svépomocí. Nejenom, že ho ne vždy jednoduše seženeme, ale může docházet také k tomu, že nám ho velké množství unikne a nás vše bude ve výsledku stát více, než pokud bychom se vydali profesionální cestou hned v samotném počátku. V řadě servisů navíc zaplatíme jenom za množství chladiva jako takového, díky čemuž máme jistotu, že při výměně chladiče nepřeplatíme doslova ani korunu navíc.

Zkoušíme funkčnost

Novým chladičem by tedy měl být konkrétní problém dlouhodobě vyřešen. To zjistíme poměrně záhy, jelikož by nám klimatizace měla bez jakýchkoliv potíží dlouhodobě fungovat, a to bez obavy z toho, že by snad bylo nutné opět diagnostikovat další závadu. Pokud by k úniku chladiva a nefunkčnosti klimatizace docházelo i nadále, může být vzniklá netěsnost jinde. V takovém případě už musíme navštívit odborníka, který je schopen daný problém nejenom dobře a přesně diagnostikovat, ale dokáže ho také opravit.

1 Response

  1. Jakub Málek napsal:

    Mám Ford Fusion a každé dva roky mám děravý chladič klimatizace, kdy je nutná výměna. Teď tam bude už čtvrtý. Je možné tomuto problému nějak předejít?