Výměna brzdové hadice

Brzdy jsou u automobilů rozhodně tím nejdůležitější, jelikož právě díky nim máme jistotu, že můžeme minimalizovat případné kolize. Problémy s brzdami spojené mohou mít mnoho podob. V některých případech se může jednat jenom o drobnosti, kam můžeme zařadit nutnost vyměnit destičky, nebo brzdové kotouče. Jsou však i závady mnohem výraznější. Ty mohou být spojeny s vadnou brzdovou hadicí, ze které následně může unikat brzdová kapalina. Proto se podíváme na to, jak výměna brzdové hadice probíhá a co je třeba pro ni udělat.

Nejprve demontujeme kolo

To první, bez čeho se při celém postupu rozhodně neobejdete, je primárně demontáž kola. V tomto případě se nemusí jednat o nic složitého a celý postup lze zvládnout jednoduše, za pár minut. Postačí k tomu samozřejmě klasický klíč na kola, kterým šrouby povolíte. Jakmile je hotovo, již můžete automobil zvednout. Pokud máte zvedák, je to jednodušší, pokud ne, postačí vám obyčejný hever. Po zvednutí však doporučujeme vozidlo zajistit, aby nedošlo k tomu, že dojde k případnému pádu, který by mohl způsobit vaše zranění. Zajistit vozidlo lze různými způsoby. Pokud hledáte ten nejjednodušší, můžete pod něho umístit třeba sundané kolo, nebo jiný pevný podklad, který zamezí případnému pádu.

Jakmile je automobil zvednutý, můžete již šrouby nebo matky na kole plnohodnotně povolit a následně je můžete sundat. Stejně tak poté sundáte i samotné kolo. Tím jste si uvolnili přístup k brzdovému systému celého kola, tedy k soustavě, ke které je připojena samotná hadice, kterou budete měnit. Jak je vidět, cesta spojená s nutností dostat se k problémové části rozhodně není nijak složitá, což je u této výměny jedno velké plus.

Očistěte celý prostor

Jelikož součástí celého systému je také brzdová kapalina, která musí být primárně čistá, doporučujeme celý prostor brzdné soustavy důkladně očistit. Pokud něco pomůže, je to zcela určitě tlakové mytí, které následně doplníte i běžným mytím hadříkem, nebo houbičkou. Rozhodně doporučujeme využívat jenom čistou vodu, bez jakýchkoliv příměsí, přípravků, stejně jako bez jakýchkoliv saponátů. Jakmile je prostor dokonale čistý, můžete pokračovat v práci.

Rozšroubujte hadici

Následný krok je spojený s tím, že vám nezbývá, než rozšroubovat samotnou hadici a brzdovou trubičku. Zde neopomíjejte únik brzdové kapaliny. Ten je zcela přirozeně nežádoucí, a tak je třeba připravit si i vhodnou zátku. Pomocí ní trubičku jednoduchým způsobem zalepíte, díky čemuž zamezíte případnému většímu úniku a brzdová kapalina tak bude zůstávat tam, kde má být.

Jakmile je v tomto směru vše v pořádku, můžete se pustit do dalšího kroku, který souvisí s vyšroubováním hadice z brzdiče. Jakmile je venku, můžete na ní ještě jednou zkontrolovat případné poškození, zda je skutečně takové, jak jste předpovídali. Pokud ano, máte jistotu, že tato popisovaná výměna brzdové hadice daný problém skutečně celkem jednoduše a také rychle vyřeší.

Montáž hadice nové

Současná hadice je demontována, což logicky znamená také nutnost namontovat hadici novou. Jelikož se nejedná o nijak velkou investici, je určitě ideálním postupem to, že ji koupíte v klasických automobilových potřebách a nikoliv na vrakovišti, nebo v bazaru.

Jakmile máte hadici nakoupenou, můžete se pustit do její montáže. Ta je poměrně jednoduchá a v podstatě nejde o nic jiného, než o obrácený postup demontáže. Nejprve hadici nasadíte do příslušného držáku a potom už stačí jenom to, že našroubujete trubku. Tím je nejdůležitější část výměny samozřejmě definitivně hotova.

Odvzdušněte celý brzdový systém

Pamatujte, že vždy když pracujete s brzdným systémem vašeho automobilu, neměli byste zapomínat na odvzdušnění, jelikož jedině tak budete mít jistotu spojenou s tím, že brzdy budou fungovat tak, jak mají. Cestou k odvzdušnění je využití speciálního ventilu, který otevřete. V danou chvíli je třeba požádat druhou osobu, která bude sešlapávat brzdový pedál. Jakmile z ventilu začne vytékat kapalina, můžete ho zavřít s jistotou, že brzdná soustava obsahuje jenom kapalinu, nikoliv vodu. Mnohými je doporučováno raději odvzdušnit všechna kola, jelikož vzduch se mohl dostat i jinam, než jenom do oblasti, kde probíhala výměna brzdové hadice. I zde samozřejmě postupujete stejným způsobem.

Jakmile je odvzdušnění u konce, nezapomeňte zvednout kapotu a podívat se na množství brzdové kapaliny. Velmi pravděpodobně dojde k tomu, že její stav klesl, a to vlivem samotného úniku při demontáže, tak i v době samotného odvzdušnění. V takovém případě stačí dolít do nádobky, a to na požadovanou úroveň, kterou udává ryska. Poté několikrát naprázdno sešlápněte brzdový pedál, a pokud nedošlo k žádnému dalšímu poklesu, můžete kapotu zavřít a máte jistotu, že váš brzdný systém je v pořádku.

Zkušební jízda

Pokud jste postupovali dle našeho návodu, měla by celá výměna proběhnout bez jakýchkoliv problémů a vy se můžete vydat na zkušební jízdu. Nejprve doporučujeme méně frekventované silnice, na kterých vyzkoušíte to, zda se brzdy u vašeho vozu chovají skutečně tak, jak od nich očekáváte a zda váš automobil skutečně brzdí tak, jak brzdit má. Pokud je vše v pořádku, můžete vše otestovat v náročnějších podmínkách.

Po příjezdu ještě doporučujeme věc poslední, kterou je nechat automobil vychladnout, poté otevřít kapotu a následně zkontrolovat, zda voda v nádobce s brzdovou kapalinou neubývá. Stejně tak doporučujeme v intervalu několika následujících dní opět sledovat případné úniky. Pokud nejsou, tak jste nejenom dobře diagnostikovali závadu, ale také máte jistotu toho, že jste i dobře eliminovali daný problém.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

CLOSE
CLOSE
Veslovací trenažery pro účinný trénink