Výměna axiálního táhla řízení

Pokud zjistíte, že je v řízení vůle, je velmi pravděpodobné, že se jedná o problém s táhlem. Jakým způsobem ho konkrétně vyřešit? Ideálním postupem bude výměna axiálního táhla řízení. Kvůli tomu nebude nutné vyhledávat servis, jelikož daný úkon se dá pohodlně zvládnout i svépomocí. Prvním krokem je samozřejmě nutnost zvednutí vozidla, které následně dostatečným způsobem zajistíme.

hlava axiálního táhla řízení

Hlava axiálního táhla řízení

Jakmile máme vozidlo takto připraveno, můžeme se pustit k sundání kola. To uděláme klasickým způsobem. Následně je třeba kolo vytočit dle potřeby, jelikož nám to usnadní samotný přístup k části, kterou potřebujeme. Na mysli máme pojistnou matici, kterou bude nutné povolit. Je dobré počítat s tím, že to rozhodně nepůjde nijak jednoduše a tak je třebas mít k dispozici uvolňovač, který na matici aplikujeme. Poté by již pojistná matice na táhle u čepu řízení měla jít povolit celkem jednoduše a bez jakýchkoliv větších problémů.

Pokračujeme dále

Jakmile je matice uvolněná, můžeme v naší práci, kterou je výměna axiálního táhla řízení pokračovat dále. Následujícím krokem by mělo být sejmutí malé spony, kterou najdeme kde jinde než u gumové manžety. Následně postupně a plynule otáčíme tyčkou až do té doby, než jí z čepu definitivně a plnohodnotně vyšroubujeme. Jakmile se tak stane, jsme opět o krok blíže tomu, co potřebujeme. V danou chvíli totiž musíme demontovat také konkrétní velkou stopu na manžetě. To je důležité proto, abychom se dostali i k manžetě jako takové. Pokud je spona bez problémů demontována, můžeme už přistoupit k následujícímu kroku, kterým je potřeba vyšroubování další pojistné matice. I zde platí, že to nemusí jít zase až tak úplně jednoduše, než si sami myslíme. Jakmile je matice povolena, již můžeme danou manžetu bez problémů stáhnout.

Po odkrytí kloubu

Výše popsaným úkonem by mělo dojít k tomu, že je odkrytý kloub, který budeme zcela logicky muset odšroubovat z řízení. V tuto chvíli je třeba spustit auto níže a pomocí otáčení volantu ho nastavit tak, aby byl v té správné poloze, která nám to zcela přirozeně umožní. Poté můžeme automobil opět zvednout do pracovní výšky, vezmeme si kleště nebo klíč a nasadíme ho na kloub. Mělo by se jednat o běžný pravý závit, což samozřejmě znamená to, že bychom neměli mít žádný případný problém se samotným povolením. Pokud je tomu skutečně tak, následuje krok spojený s tím, že táhlo jednoduše vyjmeme. Tím je výměna axiálního táhla řízení z té nejpodstatnější části samozřejmě definitivně hotová.

Montáž nového táhla

V tuto chvíli si již můžeme připravit táhlo nové, které namontujeme na požadované místo. Postup tohoto kroku je v podstatě jednoduchý, jelikož pokračujeme v opačném postupu, než ve chvíli, kdy jsme se k samotnému táhlu dostávali a museli jsme ho demontovat. Jakmile je na svém místě, nezapomínáme na jednu důležitou věc, kterou je nasazení manžety. Teprve poté je třeba vše náležitě dotáhnout a raději ještě jednou důkladněji zkontrolovat, že vše skutečně drží přesně tak, jak držet musí a má.

Abychom si byli jisti tím, že máme vše nasazeno správně a že výměna táhla řízení probíhá dobře, je nutné po dotažení kloub zajistit, a to takzvaně klepnutím do drážky v samotné tyči řízení. Tento krok je možné zdělat jak pomocí jednoduchého důlčíku nebo sekáče, tak je samozřejmě možné využít i jiné pomůcky, jako jsou různé speciální přípravky. Každopádně je to krok, který je poměrně hodně důležitý a tak platí, že bychom na něho rozhodně neměli zapomínat. Věnujte mu náležitou pozornost. Rozhodně nezabere nijak hodně času, a přitom budete mít jistotu, že výměnu jste provedli skutečně plnohodnotně tak, jak provedena být měla.

Pokračujeme v montáži

Vše je správně a plnohodnotně vyměněno. Což pro nás mimo jiné znamená i fakt spojený s tím, že už můžeme pokračovat v samotné plnohodnotné montáži zpět. Nejprve si vezmeme manžetu, která je následně nasazena na novou sponu. Můžeme si pomoci tím, že nám bude plně stačit běžná stahovací páska. V tomto ohledu určitě není třeba vymýšlet jakékoliv složité postupy, nebo snad komplikace. V tuto chvíli je kompletní výměna u konce.

Nezapomeneme samozřejmě také na následnou montáž kola zpět. Na tom už není nic složitého. Jednoduše ho nasadíme na své místo a to jediné, na co bychom logicky neměli nijak zapomenout, to je rozhodně důkladné utažení šroubů. Pokud máme k dispozici momentový klíč, je to pro nás samozřejmě o velkou starost méně, což je plus. V tuto chvíli již můžeme automobil spustit zvedáku a vyjet s ním z dílny. Krátká testovací jízda je možná, ale zároveň nezapomínáme ještě na jeden další důležitý krok, kterýž je zcela určitě jasnou nezbytností.

Kontrola geometrie

Ihned po samotné výměně je třeba vyrazit do specializovaného servisu nebo kamkoliv jinam, kde jsou schopni geometrii bez jakýchkoliv problémů změřit. Tedy nejenom změřit, ale také plnohodnotně seřídit tak, abychom měli stoprocentní jistotu toho, že s vozem skutečně není nic v nepořádku v daném směru je připravený k plnohodnotnému provozu. To mimo jiné znamená také fakt, že právě v tuto chvíli již můžeme naplno realizovat ostrou zkušební jízdu. Pokud se výměna axiálního táhla řízení provedla tak, jak se provést měla, můžeme mít jistotu toho, že by měla být jakákoliv vůle spojená s řízením definitivně pryč, což znamená mimo jiné i to, že ovládání našeho vozidla bude opět přesnější a tedy logicky také mnohem bezpečnější. To by nám měla potvrdit i popisovaná zkušební jízda, kterou uskutečníme hned po geometrii. Nejdříve zvolna, poté již můžeme být trochu agresivnější.