V muzeu Wartburgů

V prvním díle jsem popsal cestu do Eisenachu a zajímavosti, které můžete cestou zahlédnout. Dnes se podíváme, co v muzeu Wartbutgů uvidíme a dozvíme.

Muzeum se nachází v centru města v bývalých provozech továrny a kdo má tento industriální styl rád, určitě si přijde na své.

IMG_3986
IMG_3987
IMG_3985

Museum tvoří dvě haly, kde nalezneme jak opravdu historické kousky, tak kousky z doby ne až tak dávné.

Historie Wartburgu sahá do roku 1896, kdy Heinrich Ehrhardt založil veřejnou obchodní společnost pod názvem FFE (automobilový závod Eisenach). Z počátku se automobilka zaměřila na výrobu vojenského vybavení a jízdních kol, samotná stavba automobilů se datuje

k roku 1898. Tímto krokem se stala Automobilka Eisenach třetí společností v Německu, po firmách  Daimler a Benz, která začala vyrábět automobily.

Aby FFE dohnala náskok Daimleru a Benzu, zakoupila ve Francii licenci motorového vozidla.

V roce 1904 byla vozidla z Eisenachu na Frankfurtském autosalonu poprvé prezenotvána pod značkou Dixi. V tomto období vyrábí FFE pod značkou Dixi 26 variant osobních automobilů a také 17 různých variant nákladních automobilů a autobusů.

Slibný rozvoj automobilky zbržďuje 1. světová válka, kdy se produkce orientuje jen na vojenskou techniku.

V roce 1928 je automobilka DIXI FFE převzata společností BMW AG München a v roce 1929 spatří světlo světa nový malý model BMW 3/15. Tento okmažik se často označuje za vznik mezinárodně známé automobilky BMW. Do roku 1931 se automobilce podařilo vyrobit na 35 000 ks modelu BMW 3/15. V té době BMW dokončil nový 6-válcový motor, který se objevil v řadě modelů, např. BMW 303, BMW 315, BMW 319, BMW 328, BMW 327. Zvláštní pozornost si zasloužil model 328, který byl velmi úspěšný na evropských okruzích.

Život automobilky následně zasáhla 2. světová válka a opětovná striktně vojenská produkce motorek a leteckých motorů. Z důvodu své produkce byla továrna na sklonku války v roce 1945 ze 60% zničena.

Nicméně BMW 321 a motocykl BMW R35 začínají opouštět výrobní bránu již na podzim roku 1945 a první poválečný model vzniká pod označením BMW 340.

Novým rozdělením Evropy v roce 1952 automobilka mění své logo a svůj název na VEB Automobilfabrik EMW Eisenach.

 V roce 1955 přichází automobilka se zcela novým modelem, který je osazený 3-válcovým 2-taktem. Od roku 1965 model nesl označení Wartburg 311, který se vyrobil v 11 různých modelech. Potkávat ho bylo možné v 55 zemích světa. Konstruktéři usilovně pracovali na vývoji nového čtyřtaktního motoru, ovšem jeho vývoj byl zastaven.

V roce 1965 přichází Wartburg 353 také s 2-taktním motorem. Teprve v roce 1988 se spouští montáž 4-taktních motorů a Wartburg nesl označení 1.3. Nejsem si úplně jist, ale mám dojem, že to byl motor od Volkswagenu.

K 10. dubnu 1991 byla nucena automobilka pro velký propad zájmu o model Wartburg 1.3 ukončit jeho výrobu. Celkem bylo vyrobeno 1.224.662 typu 35x a 1.3.

Ukončení modelu Wartburg 1.3 konec výroby automobilů v Eisenachu neznamená. 2 dny po sjednocení Německa sjela z montážní linky Vectra a automobilka nese jméno Opel Eisenach. Opel v Eisenachu investuje a v roce 1992 otevírá nový závod Opel Eisenach Gmbh, kde se vyrábí modely Opel Corsa a Astra.

Z předešlých řádků vychází historie Wartburgu jako velmi živá, začíná u označení Dixi, pokračuje krátkou chvíli jako BMW, aby záhy vznikl Wartburg a po 40 letech se mění Wartburg na Opel.

Pokud jste fanoušky nebo vás historie automobilů fascinuje, určitě se zastavte na návštěvu.

Objevíte zajímavé modely, poslední a první vyrobené modely, prototypy a krátkou historii německého campingu.

 Omluvte možné nepřesnosti, příspěvek určitě nechci vydávat za odborný, ale spíše jako zajímavost z továrních hal pod hradem Wartburg.

V muzeu Wartburgů
5 (100%) 1 vote

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
Veslovací trenažery pro účinný trénink