Unikátní materiály v automobilech

Myslíte si, že mezi materiály používané v automobilech nutně musí patřit jenom ty klasické? Tedy například běžná kůže, čalounění, nebo běžné plasty? Opak je pravdou. V segmentu automobilů se stále častěji objevují materiály zcela unikátní, a to jak ve vozech běžných, tak pochopitelně i v těch luxusnějších. A o jaké materiály se jedná? Podívejte se na jejich přehled společně s námi.

Plastové lahve

Samozřejmě nejde o situaci, kdy by součástí některých částí byla skutečně plastová lahev jako taková. Na mysli máme situaci, kdy je použitý plast. Ten ale nevznikl klasickou výrobou, jelikož se jednalo o výrobu spojenou s recyklací. Na produkci konkrétních dílů v interiérech vozů tak byly použity plasty, které byly vyrobeny výhradně z recyklovaných plastových lahví. Na první pohled přirozeně nepoznáte, že je něco vidět. Máte však jistotu, že jezdíte v automobilu, u kterého výrobcům celkem dost záleží na životním prostředí a na využití materiálů, které se v přírodě jenom tak snadno neodbourají. Jedním příkladů automobilek, kde je možná narazit na recyklované plastové lahve, je automobilka Ford.

Kámen

Skutečně se nepleteme, jelikož v interiérech automobilů je možné spatřit i kámen. Ten tak může jednoduše nahradit klasické materiály. Jde především o celkem povedený designový doplněk, kterým lze změnit jinak klasické a již standardně vypadající obložení některých částí vozu. I zde budeme konkrétní a tak řekneme, že kámen lze objednat do některých modelů automobilky Bentley. Je pochopitelné, že právě tato automobilka se soustředí na luxusní vozy a tak využití kamene má právě důvod v celkové unikátnosti. A o jaký kámen se jedná? V případě modelu Continental GT Mulliner se jednalo o využití kvarcitu a břidlice. Navíc nesmíme opomenout fakt, že se jednalo o kámen, který byl dovezený z lomů v Indii.

Staré dřevo

Klasické dřevěné prvky již netáhnou. I když se jedná o různé exotické dřeviny, které dokonale vypadají, stále to není nic unikátního. Tedy v porovnání s tím, co nabídla automobilka BMW, a to v rámci modelu Lusso Coupé. Jednalo se o celkem zajímavou studii, která se pyšnila tím, že bude v interiéru použito unikátní staré dřevo. A když narážíme na jeho stáří, musíme říci, že opravdu staré je. Jak dlouho? Celých 50 tisíc let. Dochovalo se v perfektním stavu díky tomu, že bylo po celé období dokonale zakonzervováno v původně bažinatých oblastech. Z nich bylo vyjmuto a připraveno tak, aby mohlo zdobit již tak unikátní interiér unikátního vozu této prestižní automobilky.

Unikátní dřevo

Nemusí to být nutně dřevo staré tisíce let, a přesto může být něčím výjimečné. Dokazuje to například japonská automobilka Lexus. Její manažerský sedan s označením LS totiž umožnil objednat si speciální dřevěný dekor volantu, označovaný jako Shimamoku. Jednalo se o použití velmi unikátního a také drahého, stejně jako prvotřídního dřeva. Důraz byl pochopitelně kladen na každý detail, což se podepsalo i na výrobě. Jeden kus takového volantu trvalo automobilce vyrobit zhruba 40 dní. Už to samo o sobě jasně ukazuje, jak unikátní tento volant a samotné dřevo je.

Dřevěné mozaiky

U dřeva ještě zůstane, jelikož to nabízí nejenom unikátnost, ale nabídne také možnost vytvářet z něho unikátní mozaiky a obrazy. A právě tohoto směru se rozhodla držet automobilka Rolls Royce u svých prémiových modelů. Jistě nemusíme připomínat, že základem byly různé vzácné dřeviny. Na rozdíl od konkurence se ale v tomto případě nejednalo o směr, kterým bylo jenom běžné vložení dřeva do interiéru. Cílem automobilky bylo nabídnout unikátní a vždy originální intarzie. Tedy obrazy, které vznikly skládáním a lepení dřeva a dýhy o různých barvách, nebo struktur. Díky tomu vznikaly v interiérech vozů jedinečné a originální obrazce.

Barvy na textil

Když mluvíme o barvách, tak nikoliv v souvislosti s různými odstíny, ale v souvislosti s tekutinami, které jsou určené pro aplikaci na textilní plochy. Přesně tímto směrem se rozhodla vydat výše zmíněná automobilka Rolls Royce. Jak je patrné, tak se rozhodně nijak nebojí různého experimentování. A tak použila mnoho barev, pomocí kterých zkušení malíři vytvářeli v interiéru vozu obrazy. Nejde tedy o žádné provedení založené na potisku, jelikož jde skutečně o technologii ručního malování. Mít ve voze, konkrétně na střeše originální obraz je zkrátka něco, co rozhodně musíte mít, pokud máte peníze a zakládáte si na velké jedinečnosti.

Hedvábí

Klasický textil v segmentu luxusních automobilů pochopitelně netáhne. Je tedy jasné, že musí být nahrazen něčím lepším. A to nikoliv kůží, která už také patří mezi běžnou klasiku. Ten směr, kterým se lze vydat, je rozhodně hedvábí. Materiál, který lze používat nejenom k výrobě luxusních pánských obleků, ale který se neztratí ani v segmentu luxusních automobilů. Nejenom jedinečný vzhled na první pohled, ale i kvalita, nebo samotné vlastnosti daného materiálu jsou něčím, proč je stále oblíbenější. Kdo na to má, ten si ho může pořídit jako příplatkovou výbavu do celé řady luxusních automobilů mnoha automobilek.

Karbon

Tento materiál a jeho použití ve světě automobilismu způsobil doslova revoluci. A to jak pro jeho pevnost a další unikátní vlastnosti, tak hlavně pro svou nízkou hmotnost. Je celkem pochopitelné, že se jednalo o materiál, který primárně mířil do segmentu závodních vozů. Potom se ale začal stále více používat i v sériově vyráběných automobilech, kde začal postupně nahrazovat všechny materiály tradiční. Vzhledem k povaze materiálu je jasné, že není určený do luxusních vozů, jelikož své uplatnění najde hlavně u supersportů. Nejenom, že dokáže výrazně podpořit jejich závodní vzhled, ale pochopitelně má i své pozitivní praktické vlastnosti.