Údržba vozu po zimě

Zima je konečně pryč, což mnoho motoristů zcela logicky vítá. Jste na tom stejně? Pokud ano, rozhodně byste neměli podceňovat ani údržbu vašeho autora. Právě kontrola po zimě je velmi důležitá, a to z hlediska eliminace případných problémů s vozem, stejně jako z hlediska eliminace případných dopravních nehod. Podívejme se proto společně na to, na co byste rozhodně neměli zapomínat.

Začínáme pneumatikami

S koncem zimního období je spojený také fakt, že bychom měli věnovat svůj čas přezutí pneumatik. Tedy vyměnit zimní za letní. Pokud zimní model sundáváme, je třeba zkontrolovat to, zda je dezén rovnoměrně sjetý, zda už pneumatiky nejsou za savou životností, nebo zda nejsou poškozené ráfky. Pokud zjistíme problém, je třeba ho odstranit. V případě nerovnoměrně sjeté pneumatiky může být problém v geometrii vozu. Pokud se objevují více a méně sjeté plošky, je problém v tlumičích. Pokud je poškozený ráfek, je třeba ho opravit, nebo vyměnit za nový. V rámci bezpečnosti určitě není psárkou volbou na něho navlékat letní pneumatiku.

Zkontrolujte také brzdy

Ve chvíli, kdy je kolo sundané, je ideální chvíle na to, abyste zkontrolovali také brzdy u vašeho vozu. Jsou to samozřejmě destičky a kotouče. To, zda jsou sjeté, můžete poznat v podstatě jenom pohledem. Pokud je v tomto směru vše v pořádku, není třeba se znepokojovat. Pokud už jsou zralé na výměnu, je ideální ta učinit co možná nejdříve. Zajet můžete do servisu, ale stejně tak není problém zvládnout celou výměnu svépomocí. Jak na to? V jednom z našich předchozích článků jsme vám radili přesný postup.

V souvislosti s kontrolou brzd je dobré provést také kontrolu brzdové kapaliny. V domácích podmínkách obvykle stačí zjistit, zda je její hladina dostatečná. Pokud chceme opravdu důslednou kontrolu, je dobré zjistit teplotu varu. Ta by se měla pohybovat na hranici 250 stupňů Celsia. Pokud je menší, je třeba výměna kapaliny.

Myslete také na svůj akumulátor

Je pravdou, že před zimou samotnou je třeba akumulátor dostatečně nabýt, aby zátěžový zimní provoz bez potíží vydržel. Tuhé zimy se však na akumulátoru mohou výrazně podepsat. Je proto dobré provést měření napětí a zjistit, jak na tom ten váš stávající vlastně je. Obvykle je jeho životnost okolo pěti let. Pokud měřič napětí nemáte, můžete ho rovnou dobít. Pravdou zůstává, že pokud akumulátor přežil zimu, po jarním plnohodnotném nabití by měl bez problémů zvládnout i letní období. Pokud tedy na jaře zjistíte problémy, je možné ho ve voze přes léto ještě ponechat, bez větších rizik. Před další zimou ale výměnu proveďte. Chcete-li mít stoprocentní jistoty, je třeba provést výměnu už po zimě.

Provozní kapaliny kontrolujte pravidelně

I když bychom provozní kapaliny měli kontrolovat pravidelně, málokdo to dělá. Pokud jste na tom stejně, udělejte to alespoň nyní. O brzdové kapalině jsme si již řekli. Tou další důležitou je kapalina posilovače řízení, stejně jako kapalina chladící. V případě vysokých teplot je to právě ona, která dokáže zamezit přehřívání. Myslete proto na její dostatečné množství, ideálně po horní rysku. Dále doplňte také kapalinu v ostřikovačích. V létě už mrazy nehrozí, proto postačí obyčejná letní směs. Nemáte ji k dispozici? Tak využijte běžnou vodu smíchanou s prostředkem na nádobí. I ta dokonale pomůže.

Dobré je také zkontrolovat případné netěsnosti. Pokud je hladina některé z provozních kapalin příliš nízká, může to znamenat únik. V takovém případě zkontrolujte případné netěsnosti. Pokud je nenajdete, zaměřte se na pravidelné kontroly toho, jak rychle daná kapalina ubývá.

Klimatizaci nepodceňujte

Dnes jsou klimatizací vybavené i vozy obyčejnější, v základní výbavě. V zimě ji obvykle nepoužíváme, i když faktem zůstává, že jednou za čas je třeba zapnout ji i v tomto období. Tím nejenom předcházíte poruchám, ale můžete také velmi snadno vysušit interiér od případné vlhkosti. Na jaře, ale i v létě je naopak klimatizace nezbytností. Než vše řešit na poslední chvíli, je vždy správné myslet na prevenci. Při vaší jízdě klimatizaci zapněte a vyzkoušejte, zda skutečně chladí tak, jak chladit má. Pokud ne, může to být způsobeno dvěma problémy. Buď je to netěsnost, nebo se jedná o nízké množství chladiva. V obou případech doporučujeme navštívit servis, který klimatizaci uvede do funkčního stavu.

Proveďte také technickou kontrolu

Během zimy vůz dostane pořádně zabrat i po technické stránce. I na tu je třeba se při kontrole důkladně zaměřit. Začít bychom měli nejprve řemeny, kdy se přesvědčím o tom, zda nejsou poškozené. Jakékoliv problémy lze poměrně dobře identifikovat i pouhým pohledem. Stejně trak je dobré zaměřit se také na manžety poloos. I zde případnou vadu poznáme poměrně snadno. A to podle vazelíny, které se může dostávat do okolí, nebo i na brzdový kotouč. Pokud je to váš případ, je výměna nevyhnutelná.

Nejvíce však trpí váš podvozek. Pokud se podíváme na ty nejčastější závady, jsou to vyklepané kosti stabilizátorů. Že je něco v nepořádku zjistíte během jízdy, kdy můžete slyšet nepříjemné klepání. Stejně tak ale může být poškozeno uložení ramen náprav, stejně jako pružiny a tlumiče. I zde je dobré při jakémkoliv nestandardním zvuku vyhledat servis. To se týká i situací se špatným ložiskem. Slyšíte během jízdy hučení od kola? Poté je problém více než jasný. Na heveru poznáte problém s ložiskem tak, že kolo roztočíte, ale to se vlivem nadměrného tření velmi brzy zastaví. V takovém případě je také nutností co nejrychlejší návštěva servisu.

Zkontrolovali jste vše a nemáte problém? Potom můžete bez obav na naše silnice.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

CLOSE
CLOSE
Gainery a sacharidy pro výrazný růst hmoty