Ta nejzajímavější fakta o autech – část 2

Jelikož zajímavostí o autech je více než dost a všechny se nám do našeho prvního dílu nevejdou, je zde druhá část zajímavostí, které se týkají vozů a motoristického světa jako takového. I zde budete zcela určitě pozitivně překvapeni tím, co vám řekneme.

Velikost aut

Celkem velkou zajímavostí jsou i velikosti aut. Pokud se podíváme na evropské trendy, je třeba říci, že nyní jasně dominují buď klasická SUV, nebo jejich menší provedení. Hned za nimi jsou vozy v karosářské verzi kombi. Jinak tomu je ale v Japonsku, kde dominují spíše menší vozy. A to jak svou velikostí, tak třeba i výkonem, nebo objemem motoru. Ten často nemá více, než 660 cm3. Proč? Jelikož na takový vůz je možné získat řidičské oprávnění mnohem snadněji, dané automobily mají také daňové výhody a často se obejdete i bez průkazu, který vás opravňuje k parkování.

Pokud se podíváme i na nejmenší auto v historii, které bylo nejenom homologováno, ale které bylo také vyráběno, potom se jedná o model Peel P50. Jelikož jde o skutečný unikát, informovali jsme vás o tomto autě v jednom z našich článků. Vůz nadchne nejenom svými malými rozměry, ale nadchne také svou velmi malou hmotností, díky čemuž si ho lze vzít i všude sebou. Po tomto základním modelu se dokonce začal vyrábět i druhý, vylepšený menším zavazadlovým prostorem – pro jednu nákupní tašku.

Závody Formule 1

I ty jsou se zajímavostmi spojené. Jednou ze zajímavostí je to, že je to většinou sport spojený výhradně s mužským světem. To ale neznamená, že by se ženy účastnit nemohly. Žádné pravidlo toto nezakazuje. Ostatně jasné je to i z historie, kdy se závodů některé ženy skutečně aktivně účastnili. Jedním z příkladů je Lella Lombardi, která jezdila v letech 1974 – 1976. Ta se stala v závodech F1 nejúspěšnější ženou.

Se závody Formule 1 je spojena i zajímavost, která se týká samotného názvu. Ten byl pevně ustanovený v roce 1946. Pokud se podíváme na volnější překlad názvu, tak znamená měřítko, nebo normu. A právě toto vysvětlení s daným ustanovením souvisí. Důvodem je to, že v rámci pravidel bylo třeba plnit určité normy. Třeba takové, že se závodu mohou účastnit jenom vozy s volně stojícími koly.

Provedení vozů

Aby mohl automobil jezdit na klasických silnicích, je třeba, aby prošel homologací. A s tím mohou souviset různé požadavky. Ty se liší třeba i tím, jaký vůz může být spojený s provozem taxislužby. Zde totiž platí, že daný vůz musí mít nejméně tři dveře. A to tak, že jedny musí být určené pro řidiče a další dvoje dveře musí být na opačné straně, určené pro zákazníky. Pokud toto není dodrženo, nemůže být vůz taxislužby homologován.

Celkem velkou zajímavostí v rámci provedení automobilů je také to, že vozy automobilky Porsche nemají zapalování na pravé straně, jako klasické vozy. Mají ho na straně levé. Proč? Důvodem je to, že daná auta v minulosti jezdila závody. A ty probíhaly tak, že řidiči do daných svých vozů museli běžet, nasednout, nastartovat a jet. Právě zapalování vlevo bylo určeno k tomu, aby mohli jednou rukou startovat a druhou již řadit. A to jim pomohlo ušetřit drahocenný čas.

Dopravní infrastruktura

Ano, zde najdeme celou řadu různorodých zajímavostí. Jednou z nich je instalace úplně prvního semaforu. Ten měl jenom červené a také jenom zelené světlo. Osazen byl před londýnským parlamentem. Bylo tomu již v roce 1868. Od té doby přibývaly další. Samozřejmostí bylo také to, že se postupně začal objevovat i semafor, který měl tři barvy. Ten úplně první byl osazený v roce 1927. A bylo to také v Anglii, konkrétně potom ve Wolverhamptonu. Pokud vás zajímá i to, kdy byl první tříbarevný semafor osazen v Čechách, tak to bylo na začátku roku 1930. Kde? Na křižovatce uprostřed Václavského náměstí.

Když jde o dopravní infrastrukturu, nesmíme zapomínat také na to, jaká země má nejrozsáhlejší síť silnic. Jasně dominuje Itálie. Pokud se podíváme na jejich celkovou délku, tak ta činí 668 721 km. Zajímá vás i porovnání s Českou republikou? Pokud ano, je třeba říci, že u nás je oproti Itálii jenom 54 953 km, k čemuž musíme přidat ještě několik stovek kilometrů, které zde tvoří dálniční síť.

Bezpečnost na silnicích

Jezdí bezpečněji muži, nebo ženy? Pokud se podíváme na průzkumy, je třeba říci, že většinu nehod způsobí muži. Je to ale dáno tím, že muži také mnohem častěji vlastní řidičský průkaz a také mnohem častěji řídí. Dále ale nezapomínejme na to, že u mužů dominují nehody hlavně spojené s vyšší škodou, jelikož u žen převládají jenom spíše lehčí nehody. Je to dáno tím, že něžnější pohlaví jednoduše jezdí mnohem opatrněji a často i pomaleji.

S bezpečnostní může souviset třeba i riziko zásahu blesku. Pokud jde o klasické auto, tak se chová jako Faradayova klec a pokud do karoserie blesk uhodí, vám jako lidem uvnitř se absolutně nic nestane. Pokud vás zajímá i otázka, jak je to v případě kabrioletu, tak musíme říci, že úplně stejně. I když u vozu chybí střecha, také se chová jako Faradayova klec a blesk nikdy nezamíří přímo k vám nebo na sedadla, ale zůstane v oblasti karoserii. Jízda kabrioletem v bouřce je tedy bezpečná – i když uvnitř budete mít trochu vlhko.

Dopravní předpisy

Auta s právem přednosti v jízdě dnes zná každý. Jsou charakteristické svým modrým majákem. Ten se začal oficiálně a aktivně používat v roce 1933, a to nejprve u policie. Důvodem modré barvy bylo to, že stejnou barvu měly také poštovní uniformy. A právě poštovní auta měla v zákonech výjimku toho, že i ona měla v rámci dopravy zvláštní oprávnění spojená s tím, že mohla jezdit i do zakázaných oblastí, stejně jako mohla porušovat některé další předpisy.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

CLOSE
CLOSE
Rukavice do fitness a nebo pro cyklistiku