Ta nejzajímavější fakta o autech – část 1

S automobilovým světem je spojena celá řada zajímavých věcí. Pokud se o auta zajímáte, nebo jsou pro vás jenom běžnými dopravními prostředky, jistě vás zaujme několik informací, které se právě automobilového světa jako takového týkají. A tady jsou.

Pneumatiky

Začněme zajímavostmi, které jsou spojené s pneumatikami. Ať už si vyberete jakoukoliv běžnou pneumatiku na trhu, tak bude mít černou barvu. Toto rozhodně není náhoda. Je to dáno technologií výroby. V minulosti byly během výroby pneumatik přidávány do směsi saze. Dnes už se od tohoto postupu upouští a dochází k tomu, že jsou využívány křemičitany. Ty také zabezpečí černou barvu. Pokud by ale byl zájem, není problémem vyrobit pneumatiku v jiném odstínu.

V souvislosti s pneumatikami vás jistě zaujme třeba i to, proč při rychlém průjezdu zatáčkou pískají. Je to jednoduše dáno tím, že pneumatiky kloužou a vlivem tření se vytváří onen zvuk. Je stejný, jako když při rozjezdu výrazně protočíte kola, nebo když při vypnutém ABS prudce zabrzdíte na klasické suché silnici.

Jízda

Zajímavosti spojené s vozem se týkají třeba i samotné jízdy. Konkrétně třeba toho, proč se v některých zemích jezdí vlevo. Je to dáno historickými souvislostmi, ještě z dob rytířů. Typickou ukázkou byla Anglie, kde rytíři drželi opratě v levé ruce a meč v pravé. Logicky se proto pohybovali po levých stranách cest. Tento způsob přesunu se tak ustálil, že se vše přeneslo i do doby spojené se samotnou jízdou.

Unikátem samotné jízdy může být i to, jak vekou nadmořskou výšku auto s klasickým motorem zvládne. Nutno říci, že aktuální nejvyšší stanovená výška je 6 358 metrů. Stalo se tak v roce 2005, kdy to této výšky vyjel automobil Toyota Land Cruiser 90. Tento rekord se uskutečnil v Chile, konkrétně v poušti Atacama.

Palivo

Začneme s naftou, jelikož ta má hned několik unikátů. Jedním z nich je třeba to, že dieselové motory mají obecně nižší spotřebu. Proč? Jelikož právě nafta má mnohem větší energetickou hustotu, než je tomu v případě běžného benzinu. V praxi to znamená, že s menší spotřebou lze dosáhnout stejného stupně účinnosti, jako je tomu u benzinových motorů. Když je řeč o naftě, je třeba říci také to, že naftový motor nemá zapalovací svíčky. Palivo je totiž vstřikováno pod velkým tlakem, což má za následek to, že dojde jednoduše k samovznícení.

Pokud u paliva ještě zůstaneme, zajímá mnoho lidí otázka toho, co se stane s cukrem v nádrži. Odpovědí je, že nic, jelikož ten se zde nijak nerozpustí. Co však udělat může, to je ucpání palivového filtru. Oprava je tedy spojena s jeho výměnou, přičemž lze i celkem dobře zjistit, že důvodem tohoto problému byl právě cukr.

Couvání

S vozem nejezdíme jenom dopředu, ale také s ním čas od času couváme. Je tedy jasné, že zpátečka je nedílnou součástí moderních automobilů. Pokud je na couvání něco zajímavého, tak rozhodně fakt, že nikdy nebude tak rychlé, jako jízda dopředu. Je to dáno tím, že k couvání je použitý jenom jeden jediný rychlostní stupeň. Tedy pokud se nejedná o některé vozy automobilky DAF, kde je možné jet stejně rychle jak dopředu, tak je možné jet stejně rychle i dozadu.

Zajímavostí na couvání je také to, že během něho automobil vydává celkem nestandardní a pro někoho rozhodně i celkem zvláštní zvuk. Ani ten není zase až tak nic výjimečného a má své vysvětlení. Jaké konkrétně? Je to dáno tím, že při jízdě dopředu jsou používána šikmo ozubená kolečka. Pokud jde ale o jízdu zpět, jsou používána kolečka rovně ozubená. Je to dáno proto, že jsou levnější a tak jsou také výrazně hlučnější. Jelikož na zpátečku ale člověk najede minimum kilometrů, nejsou v rámci použití problém.

Tankování

Přijet k pumpě je dnes něco zcela samozřejmého. Pokud do nádrže vložíte pistoly, můžete tankovat do té doby, než ta sama vypne. Proč se tak stane? U současných moderních tankovacích pistolí jsou dva otvory. Jeden, kterým se klasicky čerpá palivo. U něho je ještě druhý, menší, kterým je odsáván vzduch do nádrže. Jakmile se do něho dostane benzin nebo nafta, pistole automaticky vypne. To je známka toho, že je nádrž plná.

Dále musíme v souvislosti s tankováním zmínit i to, jak je to se samotným palivem. Zde nastal poměrně velký zlom v roce 1986. Právě to byl rok, kdy se v Československu začal aktivně používat bezolovnatý benzin, který byl nazván poměrně prostě a jednoduše, a to Benzin 91. Nyní je tankování bezolovnatého benzinu spojeno s tankováním paliva Natural.

Složení auta

Pokud se podíváme na jednotlivé součástky, ze kterých je složený průměrný automobil, je nutné říci, že v souvislosti s tím, jak jde dopředu technika, dochází také k tomu, že se automobily skládají ze stále více jednotlivých dílů. Dnes už není problémem počítat je na desetitisíce. Dříve však bylo dílů o poznání méně. Pokud jde o složení auta, neměli bychom zapomínat ani na to, jak je to například s lakováním karoserie. Pokud jde o lak, který je na karoserii použitý, tak jeho hmotnost je zhruba 4,5 kilogramu. I toto je celkem zajímavý fakt, který se týká složená samotného vozu.

Musíme také zmínit, že ne vždy byly používány jenom klasické karoserie, které se využívají v současné době. V minulosti docházelo i k tomu, že se hledaly alternativy. Příkladem je například tolik známý Trabant, který vznikl z důvodu toho, že bylo na klasické karosářské plechy uvaleno embargo.

Tolik k nejzajímavějším faktům o autech, které se vešly do první části našeho článku. Jelikož různých zajímavostí je ještě více, můžete se je dozvědět v našem pokračování. Tedy ve druhé části článku, který vám poskytne další zajímavá fakta.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
Trenérská škola pro trenéry a cvičitele fitness