Škoda mění palivo – na co budou auta jezdit?

Vývoje v segmentu automobilek jdou různými směry. Některé se zaměřují na nosový design, jiné na zvětšování svých vozů a další i na to, na co budou vozy jezdit. I když v tomto směru mladoboleslavská Škoda celkem zaspala, nyní o ní můžeme říci, že vše dohání. Pokud jste tedy byli zvyklí hlavně na klasické pohony, tak bude nutné počítat s tím, že se nějaké ty změny přece jenom objeví. O jaké změny půjde? Podívejte se s námi, co vše Škoda do budoucna plánuje.

Konec nafty

Vylekali jste se? Potom se zase uklidněte. Rozhodně nepůjde o definitivní konce naftových motor u všech modelů z mladoboleslavské automobilky. Přesto ale počítejte s tím, že jednoho konkrétního modelu se tento krok dotkne přímo. Jde o celkem známý trend, který potvrzují mnohé jiné automobilky. Třeba plánovaný německý zákaz dieselů jasně ukazuje na to, že je cílem naftové motory omezit. Luxusní Lexus s nimi dokonce přestal kompletně. Tím chceme naznačit, že daný krok nepochází nutně jenom z hlav vedení Škody.

A kde tedy již naftový motor nenajdete? Půjde o model Škoda Fabia. Ten se aktuálně dočkal omlazení, které je mimo jiné spojeno i s nabídkou nových motorizací. A mezi nimi naftové agregáty zcela chybí. A že k dispozici nebudou, to potvrdila i samotné automobilka. Pokud tedy chcete naftovou Fabii, máte posledních několik měsíců na to si ji pořídit novou.

Do popředí se dostává CNG

O tom, které motory jsou na ústupu, tedy již víte. Nyní se podívejme i na to, co se naopak dostává do popředí. Půjde o zemní plyn. Tomu přišli na chuť už v minulosti mnozí majitelé, kteří tak realizovali různé přestavby svých vozů. Proč? Důvodem byla především úspora paliva. A i ta je jedním z důvodů, proč vidí Škoda budoucnost v CNG. Celkem dobrá dostupnost čerpacích stanic ukazuje, že jde o opravdu dobrou cestu. Kromě spotřeby potěší také emise oxidu uhličitého, které jsou podstatně nižší, než u klasických paliv. I to je důvod této cesty.

V souvislosti s tím musíme říci, že automobilka plánuje představit přepracovanou Octavii G-TEC. V čem by měla být unikátní? Podle prvotních informací by měla dostat nejenom zcela nový motor, ale také třetí nádrž na plyn. Tím by došlo ke změně poměru nafty a benzinu. Toho se do vozu vejde méně a důraz bude kladený primárně jenom na plyn. Škoda však nemá v plánu zůstávat výhradně jenom u Octavie, jelikož motory na CNG má v plánu připravit i pro další modely. Konkrétně má jít o vozy Škoda Fabia a Škoda Rapid. Vše je zatím ve fázi příprav, ale už nyní se mluví o koncernovém agregátu 1.0 TGI. Ten používá třeba Volkswagenu Polo, díky čemuž nepůjde o sázku na nejistotu, ale o volbu, která už bude důkladněji otestována.

Elektřina je budoucnost

Určitě nesmíme zapomenout na to, o čem se tolik mluví. Je to pochopitelně elektřina. Zde je zaspání Škodovky nejvíce patrné. Zatímco konkurence chrlí elektrická auta jako na běžícím pásu, v Mladé Boleslavi se vše teprve připravuje. Už příští rok by však to úplně první mělo být představeno. Půjde o Citigo a inspirace je zde jasná. Předlohou je model Volkswagen Up!, který už brázdí evropské silnice.

O další rok později by se ale měl objevit opravdu plnohodnotný elektromobil. Má jít o auto spadající do velmi populárního segmentu SUV. A podle vyjádření má být elektrické. Určitě se ale nebude zůstávat jenom u této varianty. Očekává se i sázka na klasické spalovací motory, stejně. A možná přijde na řadu i CNG, jelikož v jednom z rozhovorů padl názor, že plynem by mohlo být v budoucnu poháněno i jedno menší SUV z portfolia vozů. Toto je rezatím stále ještě celkem vzdálená budoucnost.

Změny i v klasických motorech

Novinky v oblasti paliv máme zmapovány. Podívejme se však i na to, co čeká Škodovku v segmentu klasických motorizací. Těm bude i nadále přikládat celkem velký důraz, jelikož jsou stále velmi důležité. Některé se nedočkají změn. Tou nejmarkantnější bude situace okolo motoru 1,4 TSI. Jde o hojně používaný koncernový agregát, který však bude končit. Je to z důvodu, že v září tohoto roku vejdou v platnost nové normy Euro 6c a WLTP. A těm už motorizace nebude vyhovovat.

S náhradou se však už nyní počítá. Bude to motor 1,5 TSI Evo. Má to být celkem kvalitní náhrada, která si dokonce nechává otevřená vrátka právě k alternativnímu palivu. Umí totiž kromě benzinu spalovat také zemní plyn. A jelikož výše zmíněný končící byl pod kapotou Octavie, je stoprocentní, že se zde objeví právě tato novinka.

Tuzemští zákazníci jsou věrni tradici

Musíme říci, že zatímco v zahraničí jsou zákazníci lačnící po nových možnostech, u nás se na ně příliš nevěří. Proto se benzin i nafta vytlačují z nabídky celkem pomalu. Zákazníci obojí stále chtějí. Když už se zamyslí nad alternativním pohonem, má to svůj důvod. A tím důvodem není nic jiného, než peníze kombinované s maximální možnou praktičností konkrétního automobilu.

Pokud jde o CNG, tak to využívají hlavně podnikatelé, kteří jsou denně na cestách. Umí totiž cesty výrazně zefektivnit, což se podepíše na mnohem nižších nákladech za palivo. Pokud jde o elektromobily, tak o nich se mluví hlavně v souvislosti s městskými vozy. To proto, že dojezdová vzdálenost elektromobilů stále není ideální a tak jich lidé využívají skutečně jenom ve chvíli, kdy mají stoprocentní jistotu, že se s daným vozem nebudou vydávat na delší cesty. Navíc je třeba vzít v potaz, že pořizovací cena elektromobilu v porovnání s úsporou nemusí vždy vycházet lépe, než u spalovacího motoru. Ekologie a ochrana přírody logicky ustupuje až na druhou kolej.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE