Seřízení světel

Je tu zima, což obvykle znamená také období toho, že ráno je ještě dlouhou dobu tma a večer se také poměrně brzy stmívá. A to znamená fakt, že bychom měli mít naše přední světla nejenom v pořádku, ale mělo by dojít také k tomu, že bychom je měli mít dobře seřízena. Jedině tak budeme mít jistotu, že nebudeme oslňovat řidiče proti nám, stejně jako budeme mít jistotu, že před sebe uvidíme celkem dobře a také bez jakýchkoliv problémů.

Než se podíváme na samotné seřízení světel, je určitě třeba nezapomenout na několik přípravných postupů. Z výroby jsou světla seřizována s ohledem na to, že náš vůz není nijak naložený a nijak zatížený. Pokud máte v zavazadlovém prostoru nebo kdekoliv jinde těžší předměty, je třeba je vyndat pryč. Zkrátka zajistit to, aby váš automobil nic nezatěžovalo, jelikož tím by mohlo být seřízení světel ovlivněno. Také nezapomínejte nastavit správný sklon světel. Zde není třeba jakýchkoliv zkušeností nebo informací, jelikož jednoduše nastavíte konkrétní přepínač takzvaně na nulu. A v této poloze se světla seřizují.

Otevřete kapotu a najděte to správné místo

U většiny automobilů je postup stejný. A není na něm skutečně nic složitého. Prvním krokem je nutnost otevření kapoty. Jakmile je otevřena, již můžete své pohledy směřovat právě do oblasti samotných světel. Pokud se na ně budete dívat z jejich horní části, pravděpodobně identifikujete celkem jednoduše požadovaný otvor, který je určený k tomu, aby byla světla správně seřízena. Pamatujte na to, že seřízení může proběhnout nejenom s ohledem na sklon nahoru nebo dolů, může dojít také k regulaci směrem doleva nebo doprava. I to je dobré vědět. V tomto případě nezapomínejte na to, že je třeba najít dva konkrétní otvory, prostřednictvím kterých k nastavení světel dojde.

Důležité je také myslet na to, jaké konkrétní nářadí je k seřízení světel potřeba. U většiny automobilů není potřeba nic složitého, jelikož plně poslouží jenom imbus. V některých případech může být potřeba imbus o něco delší, jelikož je třeba ho do daného otvoru zasunout hlouběji. Jakmile poznáte, že je na svém místě, již můžete začít se seřízením.

Jak k regulaci dochází?

Je třeba vědět i to, jakým způsobem je seřízení světel realizováno. Nejde o nic jiného, než o regulaci skrz motorek. Jednoduše dochází k tomu, že otáčíme imbusem, a díky tomu se světla jednoduše pohybují. Při otáčení na jednu stranu se pohybují směrem nahoru, při otáčení na stranu druhou se zase pohybují zcela logicky směrem dolů. Směr volíme takový, jak chceme světla nastavit. Pokud nám připadá, že svící příliš do země, je třeba je zvednout. Pokud naopak máme problémy s tím, že oslňujeme okolní řidiče, kteří na nás blikají, je ideální naopak směřovat světlo dolů.

Ideální je, pokud je jedno světlo v naprostém pořádku a rozhozené je pouze světlo druhé. V takovém případě můžeme dané světlo regulovat tak, aby výška svícení odpovídala tomu, které je správné. Zde jde o nejjednodušší možné řešení, které může seřízení světel nabízet.

Jak zajistit stejnou výšku u obou?

Jakým způsobem světla seřídit, tedy již víme. Pomohou nám k tomu konkrétní otvory a imbus. Otázkou může být i nadále to, jak konkrétně zajistit, aby byla světla seřízena stejně. Tedy aby proud světla byl ve stejné, pro nás optimální výšce. Postup je v takovém případě velmi jednoduchý. Pokud máte garáž, stačí do ní zajet, a to tak, abyste s vozem stáli proti rovné stěně. Jakmile rozsvítíte světla, je možné jejich konkrétní horní linie celkem dobře pozorovat na dané zdi. Následně není problém upravit sklon takovým způsobem, aby docházelo k tomu, že konkrétní linie budou u obou světel v jedné rovině. Pamatujte na to, že milimetrové přesnosti v daném směru skutečně nikdy nedosáhnete. Pro běžné domácí seřízení tento postup plně dostačuje.

Pokud nemáte k dispozici garáž, není třeba zoufat. Stačí si najít vhodný prostor, u kterého budete mít jistotu, že vaše auto bude stát stoprocentně v rovině. Zároveň by i v tomto prostoru měla být dostupná rovná zeď, na kterou světlem posvítíte a budete tak moci mnohem lépe měřit jejich sklon.

Jak na profesionální seřízení?

Pokud vám domácí seřízení světel nestačí, může být nezbytné navštívit profesionála. Zde je třeba vědět, že k přesnému seřízení světel se používá takzvaný regloskop. Jedná se o takové zařízení, na kterém se zobrazuje právě obraz světla. Mohou ho mít různé autoservisy. Stejně tak je dobré vědět, že povinně ho mají také stanice technické kontroly. I zde je možné domluvit si profesionální seřízení. Mnohdy zdarma, nebo za symbolický obnos.

Pokud vás v budoucnu čeká povinná technická prohlídka, rozhodně pro vás máme další dobrou zprávu. Během ní totiž pracovník vaše světla nejenom zkontroluje, ale pokud je s nimi i jakýkoliv problém, má povinnost toho, že vám je musí adekvátně seřídit, aby byl světelný tok u obou světel stejný a správný. Toto je jedno z hlavních pozitiv technických kontrol. Dané seřízení proběhne zdarma, v rámci ceny celé prohlídky.

Nastavte si správný sklon světel

Jakmile realizujete seřízení světel a máte jistotu, že s prázdným vozem je jejich seřízení skutečně správné, nezapomínejte také na to, že jejich sklon je třeba nastavovat i během vaší jízdy. Pokud naložíte do vašeho zavazadlového prostoru mnoho těžších věcí, stane se logicky to, že přední část vozu se může o několik centimetrů zvednout. V takovém případě plně postačí to, že na svém seřizovači uvnitř vozu nastavíte jinou hodnotu, než nula. Bude se jednat o hodnotu plusovou. Podle naloženého kufru volte nižší, nebo vyšší hodnotu.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

CLOSE
CLOSE
Stimulant kofein pro fyzický i psychický výkon