Rozpoznejte problémy vašeho vozu

Patříte mezi motoristy, kteří na svém voze pečlivě sledují každý detail a přemýšlejí, jestli vám nehrozí porucha, nebo naopak jezdíte, dokud auto nehrká, jakoby se chtělo rozsypat na jednotlivé díly? Není dobré problémy s autem podceňovat, mohly by se vám vymstít.

Zkušení motoristé se orientují podle zvuku

Samozřejmě, že málokterý motorista je takový odborník, aby dokázal případné problémy odkrývat v prvopočátcích. Ovšem spousta lidí pozorně naslouchá, jak jejich vůz „přede“ a ze zvuků už je schopna leccos odvodit. Takoví motoristé dokážou na základě drobnějších odchylek ve zvuku identifikovat závažnější problémy.

Neznámý vůz může přinést problémy

U vozu, který vlastníte, si časem vypěstujete vnímavost ke všem zvukům. Jenže co když před vás někdo postaví úplně neznámý vůz, jeho zvuky neznáte, slyšíte je poprvé? Potom se můžete ocitnout v koncích. Podobná situace vám může hrozit, když se třeba chystáte koupit ojetý vůz. Neznalý člověk by tak byl schopen přehlédnout i zřejmé vady a mohl koupit předražený vůz ve špatném technickém stavu, který bude vyžadovat rozsáhlé opravy. Jak tomu předejít?

Poruchy mají jasné projevy

Naštěstí mají mnohé závažnější poruchy velmi jasně patrné projevy, což situaci hodně zjednodušuje. Pokud se o fungování automobilu trochu poučíte a nepatříte mezi úplně sváteční řidiče, kteří dokážou maximálně sednout za volant a jet a většina věcí souvisejících s autem je pro ně zcela neznámá, většinou je dokážete odhalit. Zvládnete to i jako informovaný laik, nemusíte být zrovna proškoleným automechanikem. Budete-li informovaní o tom, jak se blížící poruchy projevují, může včasná diagnostika hodně pomoci. Náklady na opravu se sníží tím, že bude provedena včas už v zárodku.

Kde mohou nejčastěji vznikat problémy?

  • V pohonné jednotce
  • Ve spojce a převodovce
  • Ve zbytku hnacího ústrojí

Vadné svíčky nebo opotřebované čerpadlo

Jaká nepříjemná překvapení vám může nachystat pohonná jednotka? Startování motoru by mělo proběhnout hned, po prvním nažhavení. Když studený motor neběží na všechny válce, příčinu můžete hledat ve vadných svíčkách. Jestli u dieselových motorů nenaskočí zahřátá jednotka a studená přitom chytá, problém může vězet v opotřebovaném čerpadle. Tato chyba se často vyskytuje u starších ojetých turbodieselů. Repasování čerpadla ale docela leze do peněz.

Nezvyklý hluk motoru

Motor by měl běžet, aniž by docházelo k výkyvům jeho otáček. V zimě je náběh delší, protože trvá, než se zahřeje olej. Proto bývá zpočátku motor hlučný a pak tišší.  Jestliže ale v horní části stále klape, i když už běží určitou dobu, signalizuje to zanesení hydraulických zdvihátek. Ta je potřeba vyměnit.  Za pravidelným vrzáním zase může stát uvolnění klínového nebo drážkového řemenu u pomocných agregátů, případně i vadná řemenice. Zkuste řemen dopnout, jestliže to nebude nic platné, sundejte ho a zkuste točení řemenice. V jejích ložiskách nesmí být vůle a její chod by se neměl projevovat nějakými nežádoucími zvuky.

Hrozí nižší výkon a vyšší spotřeba

Může bohužel nastat i situace, při které motor klepe celým vozem. V takovou chvíli pravděpodobně přestal fungovat nějaký silentblok. Ve větší míře se vše může projevovat, když jsou kola vytočena, pokud vůz brzdí z kopce nebo současně při brzdění i vytočení kol. Nevyplácí se nad tím mávnout rukou, protože mohou přestat fungovat i další silentbloky u motoru nebo případně převodovky. Pak by následné opravy mohlo být hodně drahé.  Problémy s váhou vzduchu, tedy měřičem hmotnosti nasávaného vzduchu se někdy vyskytují u turbodieselů. Znamením potíží většinou bývá nižší výkon a větší spotřeba.

S motorem zacházejte citlivě

Podstatné je i správné zacházení, například není pro motor dobré jít hned za studena do nejvyšších výkonů nebo ho vypnout hned po náročném výkonu. Pokud budete ke svému motoru citliví, odvděčí se vám delší životností. Výkyvy z jednoho extrému do druhého, tedy i velmi rychlé zahřátí nebo naopak ochlazení mohou způsobit prasknutí těsnění pod hlavou motoru nebo případně i hlavy jako takové. Problémy ukazuje například bělostný film, vyskytující se u víčka doplňování oleje, který prozrazuje vysráženou vodu. Zrovna tak je chybou, když olej proniká do chladicí kapaliny.  I to dává řidiči na vědomí, že s těsněním nebo přímo hlavou motoru není něco v pořádku. Ukáže to i přehřívání jednotky pohonu. Jestliže šlápnutí na plyn ukáže bublání kapaliny, došlo k prasknutí hlavy.

I spojka a převodovka má své špatné dny

Podstatné jsou i problémy spojky a převodovky. Opotřebení setrvačníku se projeví klepáním na volnoběh, po sešlápnutí spojky ale zvuk už neslyšíte. Když je ale slyšet i při sešlápnutí spojky, je nutné provést výměnu. Chrastivý zvuk při sešlápnutí spojky u zahřátého vozu značí vadné spojkové ložisko. Opotřebená spojka se projevuje těžkostmi při řazení, prokluz nebo naopak záběr až ve chvíli, když pustíte pedál. Když vypadávají rychlosti, je na vině převodovka.

Na vině mohou být poloosy i kardan

U starších vozů hrozí i opotřebení poloos. Dává o sobě vědět cvakáním od přední nápravy při zatáčení. Jestliže kolo hučí, je vadná pneumatika či ložisko kola. Ložisko ale někdy spíše dře, než hučí. Vibrace automobilu od určité rychlosti zase může způsobovat problém s kardanem a jeho ložiskem. Když vůz vibruje už na rozjezdu, může být problém s diferenciálem – ten prozradí i hučení. Mít přehled o svém voze se zkrátka vyplatí, mimo jiné i proto, že vás nemohou podvést v servisu.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

CLOSE
CLOSE
Kloubní výživa pro zdravé klouby a šlachy