Co rozhodně nevíte o dieselových motorech?

Dieselové motory jsou dnes naprostou klasikou a je více než jasné, že si bez nich motoristický svět neumíme ani představit. Dnes už jsou brány jako skutečná samozřejmost, což ale neznamená, že nejsou spojeny s celou řadou zajímavostí, o kterých možná sami nevíte. Podívejme se společně na to, jaké unikáty se jich týkají.

Oficiální vznik v roce 1892

Právě v tomto roce byl dieselový motor patentován. Svůj název nese pochopitelně po svém tvůrci, kterým byl Rudolf Diesel. Ten hledal zajímavou a hlavně efektivnější náhradu za dosud používaný ne zrovna ideální parní stroj. A jak je vidět, náhradu samozřejmě našel. A tak si 27. února 1892 nechal oficiálně patentovat. Právě díky této snaze o nahrazení něčeho v minulosti tak běžného můžeme v současné době dieselové motory naplno obdivovat. Na druhou stranu dodejme, že podle několika historických informací byl za skutečného otce považován Herbert Akroyd Stuart, který s danou koncepcí přišel v roce 1891. Nutno ale říci, že ji ani nenechal patentovat, ani ji nijak výrazně nepropagoval, a proto mu prvenství není přičítáno.

Nejvýkonnější dieselový motor? Wartsila-Sulzer RTA96-C

Další velkou zajímavostí je rozhodně také to, jak dnes vypadá ten nejvýkonnější dieselový motor, který aktuálně existuje. Jedná se o model, který nese označení Wartsila-Sulzer RTA96-C. Pokud vás zajímá, v jakém automobilu se nachází, musíme hned na úvod říci, že s automobilovým průmyslem rozhodně není spojený. Jedná se totiž o motor, který je lodní. A jeho parametry jsou skutečně unikátní a nutno říci, že by hravě strčil do kapsy jakýkoliv diesel používaný v autech.

Pokud budeme konkrétní, tak musíme říci, že výkon daného dieselového motoru je až neskutečných 108 920 koní. Tuto hodnotu by si mohlo mnoho vozů jenom nechat zdát. Unikátem je ale i to, že nejvyšší točivý moment, a to 7 604 871 Nm je k dispozici při stejných otáčkách, jako maximální výkon. I u otáček zcela určitě budete překvapeni, jelikož tou hodnotou je 102 otáček za minutu. A jak je daný motor velký? Přibližně jako menší rodinný domek.

Podívejme se i na nejsilnější dieselový motor spojený s vozem

Pokud hovoříme o nejvýkonnějších dieselových motorech, nesmíme samozřejmě zapomínat a i na segment motorismu. I zde jsou parametry poměrně zajímavé. Začneme tím nejdůležitějším, což je výkon. Ten je rovných 500 koní. Jde samozřejmě o model motoru, který je užíván v klasické produkční verzi. Tím automobilem, který se jím mohl pyšnit, bylo Audi Q7 V12 TDI.

Pokud se podíváme na nejsilnější dieselový motor, který není klasikou produkční verzí, a přesto byl ve voze použit, potom se musíme zaměřit na vůz Chevrolet Impala z roku 1965, který byl použit ve známém pořadu Pimp my Ride. Právě zde tento automobil dostal dieselový motor s označením GM Duramax o objemu 6,6 litru. A jaký byl výkon daného motoru? Rozhodně unikátní, jelikož hodnota dělala přesných 800 koní.

Jak jsou na tom rychlostní rekordy?

S dieselovými motory logicky mohou souviset také unikátní rychlostní rekordy, které se tak vepsaly do historie. I ty jsou celkem zajímavým faktem a tak musíme říci, jaká je vlastně hodnota daného rekordu. Ta nejvyšší rychlost, která byla zatím dosažena pomocí dieselového motoru, činila 563,418 kilometrů za hodinu. Jedná se o rekord již více než 10 let starý. Tím automobilem, který dané rychlosti dosáhl, nebyl pochopitelně žádný sériový model. Jednalo se o speciál označený jako JCB Dieselmax, který byl použitý na Bonneville v Utahu. Tedy ve Spojených státech, kde daný rekord vznikl.

Znáte první dieselový automobil?

Pokud si pamatujete rok, kdy byl první dieselový motor patentován, rozhodně si ho nechte v paměti. Je to celkem důležitá informace v porovnání s tím, kdy došlo k tomu, kdy byl vyroben první sériový naftový motor, který by také umístěn do klasického sériově vyráběného vozu. Nejprve se podívejme na samotný automobil. Jednalo se o model Mercedes 260D. A kdy byl poprvé oficiálně vyroben? Znalci historie jistě vědí. Bylo to v roce 1936 Takto dlouho tedy trvalo, než se od patentovaného motoru stalo to, že začal být klasicky používán.

Unikátem ve spojení s dieselem je i vůz Ferrari 400i

Dieselový motor se používal i ve vozech, které jsou spíše spjaté s vůní benzinu. Jednalo se o modely Ferrari. Konkrétně máme na mysli model s označením Ferrari 400i. Právě ten se totiž stal unikátní. V první řadě proto, že se výrobce nebál vsadit místo osvědčeného motoru V12 na naftovou verzi. Nutno však říci, že se tak nedělo po celém světě, ale jenom ve Francii. Není to však jediným unikátem, jelikož ten největší teprve přijde. Aby bylo dosaženo potřebného výkonu a také potřebných parametrů, nebyly používány dieselové motory pro automobilový průmysl. Bylo používáno takové řešení, které bylo dostupné v rámci lodní dopravy. Konkrétně šlo o diesely s objemem šesti litrů a se šesti válci.

24 hodinovku na Nürburgringu vyhrál diesel v roce 1998

A čím naše zajímavosti nejlépe zakončit? Rozhodně tím, kdy se diesel poprvé výrazně proslavil v souvislosti s moderní dobou. A to v rámci závodů, kdy dominovaly benzinové motory. Konkrétně se jednalo o závod, kterým byla 24 hodinovku na Nürburgringu. Tento slavný závod se dieselovému automobilu podařilo vyhrát v roce 1998. Konkrétně se jednalo o automobil BMW 320d a pokud se podíváme pod jeho kapotu, tak použitý naftový motor nabídl už celkem solidní výkon, a to 200 koňských sil. Bylo tedy jasné, že mohl celkem dobře konkurovat benzínu, což se pochopitelně i povedlo.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
Posilování a kulturistika, trénink i výživa