Prodlužujeme životnost našich pneumatik

Pneumatiky jsou dnes na našem voze v podstatě tím nejdůležitějším. A to samozřejmě z toho důvodu, ž jako jediné jsou v kontaktu s vozovkou a tak mohou mít opravdu velký vliv na celkovou naši bezpečnost při samotné jízdě. Proto se společně podíváme na to, jak celkovou bezpečnost naší jízdy podpořit. A to tak, že se podíváme na základní tipy spojené primárně s tím, jak životnost našich konkrétních pneumatik nejlépe prodloužit. Možností je hned několik.

Důležitou roli hraje to, jak jezdíme

Ano, právě styl naší samotné jízdy má na to, v jakém stavu jsou naše pneumatiky, velmi velký vliv. Obecně platí, že čím agresivnější daná jízda je, tím pro nás samozřejmě mnohem hůře. Pokud budeme konkrétní, je velkým problémem takzvané řezání zatáček. Tedy celkem prudká jízda do zatáčky, a to ve vysoké rychlosti. Vlivem toho se mohou pneumatiky odírat mnohem více. Je to patrné třeba i ze samotného pískání, které se v rámci daného manévru může objevit.

Agresivita spojená s jízdou však může mít i několik dalších konkrétních podob. Může to být třeba přílišná akcelerace, kdy naše pneumatiky lidově zahrabou. Pokud je to třeba na asfaltu, je jistota jejich nadměrného opotřebení doslova stoprocentní. Roli ale hraje také konkrétní nadměrné brzdění. Tedy to, pokud probrzdíme až tak, že sepne ABS, nebo jdou kola do smyku. Při tomto manévru se mohou objevit plošky, které rozhodně nejsou nic dobrého.

Roli hraje i to, kde jezdíme

Ano, i povrch a kvalita vozovky má vliv na to, jak dlouho nám pneumatiky vydrží a jak rychle, nebo také jak pomalu budou sjížděny. Obecně platí, že čím jemnější a čím hladší povrch daných silnic, tím pro nás samozřejmě lépe. Pokud jezdíme například po úplně nových dálnicích s moderním asfaltem, vydrží naše pneumatika mnohem více, než když ji vezmeme na starou okresku, jejíž povrch je tvořený hlavně výraznými kamínky. Nehledě na mnoho nerovností a děr, které se na samotném stavu pneumatiky mohou zcela logicky také podepsat. A zcela logicky také výrazně negativně. I s tímto je tedy dobré dostatečně počítat.

Důležité je také správné nahuštění

To mnoho lidí podceňuje. I když by mělo být prioritou tlak v pneumatikách pravidelně kontrolovat, lidé to zkrátka nedělají. A to je velkým problém. Nejenom, že to má přímý vliv jak na bezpečnost jízdy, ale má to vliv také na samotnou spotřebu nafty nebo benzinu. Zapomínat bychom neměli ani na to, že vlivem špatného tlaku se pneumatika může nejenom více sjíždět, ale může se sjíždět doslova nerovnoměrně. Pokud jsou pneumatiky podhuštěné, může docházet k mnohem vyššímu tření, což se projeví právě na tom, že pneumatika bude takzvaně zralá na odpis poměrně brzy. Totéž platí ale i v případě, kdy jsou nahuštěny více, než by měly být.

Pozor na neopatrné ježdění

To má také vliv na to, jak dlouho nám konkrétní pneumatika vlastně může vydržet. Hledáte konkrétní odpověď? Potom pamatujte na to, že bychom měli jezdit tak, abychom pneumatikami příliš nenaráželi do překážek, nebo je neodírali o obrubníky. Právě toto je další výrazné negativum, které je spojeno s faktem, že daná pneumatika zkrátka nemusí vydržet tolik, co od ní očekáváme.

Důležitou roli zde hraje také pravidelné kontrola. A to nejenom toho, zda je nebo není odřená, ale roli by zde měla hrát také kontrola samotných běhounů a dezénu. Pokud je menší, než předepsané čtyři milimetry, může to logicky znamenat povinnost pneumatiky vyměnit. Nehledě na to, že v této fázi se již může sjíždět mnohem více.

Pozor na geometrii

I ta může ovlivňovat to, jak dlouho nám pneumatiky vlastně vydrží. Správná geometrie na našem voze je v tomto směru naprostým základem, jelikož jedině tak se pneumatiky sjíždění nejenom rovnoměrně, ale i správně. Bezproblémově nastavená geometrie na našem voze totiž znamená fakt, že se pneumatika celou svou částí dotýká právě podložky. Pokud je geometrie špatná, může to logicky znamenat problém spojený s tím, že se sjíždí jenom určitá strana pneumatiky. A to buď vnější, nebo také strana vnitřní. V obou případech je tedy nezbytné myslet na pravidelnou kontrolu, stejně jako na pravidelné seřízení geometrie. Jedině tak máte jistotu, že se není skutečně čeho obávat.

Roli hraje také správná směs

Životnost našich pneumatik prodloužíme také tím, že budeme používat jenom ty správné. Tedy v zimě to budou ty zimní, zatímco v létě letní. Pokud budeme během letních dní používat zimní pneumatiky, může to mít nejenom negativní vliv na naši jízdu jako takovou. A to s ohledem na bezpečnost. Zimní pneumatika a daná směs je totiž vytvářena s ohledem na nižší teploty. Pokud bude vystavena těm vyšším, bude to logicky znamenat problémy spojené především s tím, že se bude daná pneumatika mnohem výrazněji sjíždět a vydrží jenom zlomek toho, co by vydržel letní model.

Pozor na správného výrobce

Co je poslední informací, která je spojena s výdrží našich pneumatik? Je to informace o výrobci a o tom, jak si pneumatika vlastně stojí v testu. Ne vždy je správnou volbou to, pokud vsadíme výhradně jenom na levné pneumatiky, třeba z Číny. Na první pohled sice lákají nízkou cenou, ale z hlediska svých vlastností mohou vydržet třeba i o několik konkrétních sezon méně, než pneumatika klasická a také pneumatika kvalitní. V tomto případě je dobré myslet na to, aby že i toto rozhoduje o tom, jak dlouho budete na jedné sadě jezdit. Nehledě na to, že čínské pneumatiky neznámých výrobců také nemusí být potřebné testy, což se může projevit nejenom přímo na její kvalitě, ale může se to logicky negativně projevit také na tom, že se pneumatika stane nebezpečnou.