Opravy karoserií

Poškozená karoserie není u vozů rozhodně nic příjemného. Může k ní dojít různými způsoby. Například různé škrábance schytáme na parkovištích, nebo naší neopatrnou jízdou. Jsou ale i situace, kdy vzniknou různé promáčkliny. I ty mohou být spojeny buď s naší neopatrnou jízdnou, stejně jako mohou mít příčinu například v krupobití. Pokud chcete, aby vaše karoserie byla skutečně dokonalá a bezproblémová, je třeba provést opravy karoserií. Tedy uvést ji do původního stavu.

Pokud jde o poškození výrazného charakteru, pravděpodobně pomůže buď jenom odborník, nebo celá výměna. Pokud se ale jedná jenom o drobné poškození, můžeme samotnou opravu zvládnout jednoduchým způsobem sami.

Jak na poškrábaný lak?

Nejprve začneme situací, kdy máme poškrábaný lak našeho vozu. Zde musíme říci, že jsou opravy karoserií poměrně jednoduché a rychlé. A to primárně z toho důvodu, že dané poškrábání laku rozhodně není situací, kdy by bylo nutné celkové přelakování. Tedy pokud mluvíme pouze o drobnějších škrábancích. Ty lze odstranit poměrně snadno. Může se jednat třeba o škrábance od odlétajících kamínků. A jak si s nimi poradíme? Stačí k tomu jediné – koupit speciální leštěnku a leštící kotouč. Případné poškození jednoduše rozleštíme a konkrétní případné škrábance jsou definitivně pryč. Navíc nám daná leštěnka zůstane i do budoucna, kdy se objeví další možné poškození.

Hlubší rýhy vyžadují nový lak

Pokud jde o takové poškrábání láku, kdy už rozleštění nemůže pomoci, je třeba se zaměřit na nutnost nového laku. Samozřejmě zde velmi záleží na tom, jak starý a jak drahý máme automobil. Pokud se jedná o novější model, u kterého si potrpíme na dokonalý vzhled, je jistě třeba oslovit profesionála. Dané opravy karoserií ale můžeme v některých případech zvládnout i doma. Výsledek sice nebude tak dokonalý, ale pokud dobře trefíme odstín, rozhodně máme vyhráno.

Odstín dnes trefíme poměrně snadno, jelikož není problémem nechat si namíchat přesně takovou barvu, kterou potřebujeme. Následně poškozený díl buď demontujeme, nebo ochráníme před dopadem barvy ostatní části vozu. Poté už stačí daný díl karoserie důkladně očistit a pomocí stříkací pistole nanést novou vrstvu laku. Ten už necháme jenom zaschnout a vůz je opravený. V případě velmi hlubokých rýh je určitě dobré využít různých kytů a tmelů, pomocí kterých eliminujeme případné nerovnosti.

Jak na důlky v karoserii?

Může se stát, že samotný lak není nijak poškozen. Přesto jsou opravy karoserií nezbytností, jelikož právě v té vaší se mohou nacházet různě velké důlky. Ideálním případem je krupobití, při kterém se poškodí karoserie, ale lak zůstane nedotčen. V tomto případě máte vyhráno, jelikož je možné využít metodu, která se označuje jako PDR. Jedná se o jedinečný postup, který je spojený s vytlačováním a také vytahováním jednotlivých důlků.

K dané metodě jsou třeba buď speciálními háky z oceli, kterými jsou důlky vytlačovány za studena. Pokud se jedná o hůře přístupné místo, mohou být využity speciální přísavky, pomocí kterých je důlek vytahován. Velkým pozitivem tohoto řešení je to, že jde o metodu, která je využívána za studena. Není tedy třeba v podstatě jakákoliv předchozí příprava, nebo jakákoliv údržba kapoty.

Jak na další menší díry?

Může se stát, že výše uvedené metoda nebude nutně tou, kterou budeme chtít využívat. V tomto případě není třeba zoufat, jelikož na opravy karoserií lze využít i další metodu. Ta je poměrně prostá, jelikož jde o běžné vyklepávání. V takovém případě jsou díry jednoduše vyklepány, a to z vnitřní strany. Pokud jsme šikovnější, nemusí být po ničem v podstatě ani stopa.

Pokud se už jedná o díry většího rázu, neobejdeme se bez nutnosti dalších několika postupů. Pokud konkrétní díru v karoserii vyklepeme, je třeba následně provést i překytování. Tím docílíme, že bude samotná kapota, nebo jakákoliv jiná část karoserie opět dokonale rovná. Teprve poté je třeba provést finální přelakování celého konkrétního dílu. Tento postup už může být spojený s několika negativy. Je to nejenom časově, ale i finančně náročné. Nehledě na to, že konkrétní opravované místo může být v budoucnu mnohem náchylnější na vznik koroze.

Jak opravit zrezivělá místa?

Problémy s karosérií mohou být spojeny také se vznikem rzi. I tu je třeba odstranit a kapotu uvést do původního stavu. Jak na to? Prvotním krokem je nutnost rez odstranit, a to ideálně brusným papírem nebo brusnou pastou. Pokud tak učiníme, je třeba následně zjistit celkovou míru poškození. Pokud je výraznější, je určitě dobré využití karosářského tmelu. Tím dáme poškozené části opět potřebný tvar a rovinu. Dále už oprava karoserie pokračuje podobně, jako tomu bylo ve všech předchozích situacích. Můžeme využít základovou barvu a následně už použijeme nový lak. Zde platí, že přelakovat můžeme buď celý díl, nebo jenom poškozené místo. Ideální, když se jedná o místo méně viditelné, nebo ve chvíli, kdy daná koroze nebyla zase až tak výrazná.

Jak na ta největší poškození?

Pokud se objeví poškození skutečně velmi markantní, jsou jakékoliv opravy karoserie v podstatě zbytečné. Nejenom, že by nás stály mnoho času. Spojeny budou také s nemalým finančním vydáním. I proto je v tomto případě mnohem lepší volbou výměna. Pořídit si dnes můžeme díly nejenom nové, ale není problémem pořídit si i ty bazarové. Nejčastěji na různých vrakovištích, nebo v jiných prodejnách s použitými díly. Následně stačí demontáž původního dílu a montáž nového. Je samozřejmě jasné, že náročnost se mění kus od kusu. Je jednoduché měnit přední kapotu, zatímco může být náročné měnit třeba zadní páté dveře.