Oprava píchlé pneumatiky

„Nevejde se mi tam další taška.“ Také nadáváte pokaždé, když skládáte do kufru svého vozu větší množství zavazadel na delší cestu a ne a ne se vám tam všechno vejít? Možná vás štve náhradní kolo, které zabírá dost místa. Nejspíše právě tolik, abyste museli jednu z tašek nechat doma. Pravděpodobně ale nemáte odvahu rezervu vyndat, i když místo ní můžete mít i sadu na opravu pneumatik. Jestliže je ale pro vás místo v kufru natolik cenné, že byste byli ochotni zariskovat a rezervu kvůli němu vyndat, máme pro vás návod, jak vyměnit píchlé kolo.

Povinná výbava dovoluje mít sadu na opravy

Než se ale pustíme do vysvětlování, jak si s píchlým kolem snadno a rychle poradit, měli bychom objasnit situaci kolem rezervy. Především je nutné zdůraznit, že náhradní kolo patří mezi povinnou výbavu motoristy, kterou musí mít, když ho na silnici přepadne policejní kontrola. Je to dáno soupisem povinné výbavy, která platí od 1. ledna 2016. Ovšem pokud máte novější vůz, u něhož není rezerva součástí deformační zóny vozu, můžete mít místo náhradního kola sadu na opravu pneumatiky.  Takže pokud máte u novějšího vozu náhradní kolo v kufru a překáží vám tam, můžete ho bez obav odložit doma, ovšem s podmínkou, že si s sebou na cesty sbalíte soupravu na lepení gum. Dává to na vědomí i vyhláška ministerstva dopravy, skutečně se tedy nemusíte bát, že riskujete pokutu, pokud rezervu mít nebudete.

Jaké možnosti máte pro opravu svépomocí?

Důležité ale je, abyste si dokázali v případě potřeby poradit i s píchlým kolem a svépomocí ho zalepit. Je možné zvládnout zalepení kola v běžném provozu na silnici, když třeba ani počasí není zrovna dvakrát příznivé? Ano, jde to, což ukázaly i zkoušky simulující podobnou nehodu. Od řidiče, který lepení bude provádět, se ale vyžaduje šikovnost a také určitá síla.

S jakými lepicími sadami se vůbec můžete setkat?

  • Se sprejem
  • S kitem s kompresorem
  • S mechanickou sadou

S velkými defekty musíte do servisu

Na silnici se vám může kdekoli stát, že pneumatiku vašeho automobilu prorazí nějaký ostrý předmět, třeba zapomenutý hřebík. Přihodilo se vám něco podobného? Potom vzhůru k opravě.  Ale pozor.  Ať už si vyberete k opravě klasickou mechanickou sadu, sprej nebo kit s kompresorem, ve všech třech případech by mělo jít pouze o opravy drobnějších defektů. Rozhodně na svépomocnou opravu v terénu zapomeňte v případě, že je defekt opravdu velký, nebo jde třeba o díru nacházející se v bočnici pneumatiky, případně na okraji gumy u ráfku. V takových případech nezbývá, než se nechat odtáhnout a opravu raději svěřit do rukou renomovaného servisu, který má v tom zkušenosti nebo gumu prostě rovnou vymění.

Nejlevnější způsob

Prvním a nejlevnějším způsobem je využití mechanické sady. Její nespornou výhodou je cena, seženete ji s přehledem do 100 Kč. Ovšem to, že je něco nejlevnější, ještě neznamená, že také nejkvalitnější. Pravda, díru v pneumatice s touto sadou také opravíte, ale měli byste počítat s tím, že budete muset poměrně podrobně prostudovat návod, abyste pochopili způsob použití. To přece jenom zabere chvilku času. Dále budete muset kolo nejspíše sundat a přitom se neobejdete bez trochy nutné šikovnosti.  Tedy je to sice levný způsob, ale trochu komplikovanější. Máte-li trochu šikovné ruce, svůj účel  ale splní.

Se sprejem zvládnete i akci v terénu

Jak si poradit s opravou, pokud máte po ruce sprej? Výhoda spreje je jeho cenová dostupnost.  Bývá poměrně levný, můžete ho dostat už kolem 300 Kč. Pokud si správně přečtete návod a postupujete přesně podle něj, neměli byste mít s opravou potíže, naopak. Zvládnete ji i v terénu. Jde jenom o to, dodržet stanovený postup a můžete si být téměř jisti, že do cíle cesty nakonec dojedete.

Lepicí hmota s kompresorem vyjde dráž

Třetí případ je použití lepicí sady využívající kompresor a lepicí hmotu. Tady už jste bohužel cenově v trochu jiné kategorii. Běžně se uvedené sady dají sehnat zhruba za 2500 Kč. Ovšem výrazně vyšší cena, která se v porovnání se sprejem vyšplhala na osminásobek má jednu výhodu, je ji totiž možné použít i několikrát. Množství lepidla bez nejmenších problémů vystačí hned na několik oprav pneumatik a navíc není vůbec žádný problém ho průběžně doplnit. Kromě toho jde vlastně o víceúčelové zařízení. Kompresor, který k sadě náleží, můžete klidně používat na běžné dofoukávání pneumatik. Neslouží tedy pouze k opravám, dá se účelně využít i v běžném provozu. Oprava pomocí lepicí sady s kompresorem by měla být ze všech tří variant nejtrvanlivější.  Určitou nevýhodou ale je, že lepicí sady s kompresorem se u nás neshánějí tak snadno.

Nesmíte jet příliš rychle

Ať už si zvolíte kterýkoli z popsaných tří způsobů, vždy je jisté jedno: Výrobci uvádějí, že byste s opravenou pneumatikou neměli jezdit nikam daleko. Jedná se o provizorní řešení na zbytek cesty. Jakmile to bude alespoň trochu možné, zajeďte do nejbližšího pneuservisu a nechte tam defekt opravit profesionálně.  Také je třeba myslet na to, že nemůžete po zbytek cesty jet příliš vysokou rychlostí. Nejvíce povoluje výrobce lepicí sady s kompresorem, kde by jízda neměla přesáhnout 80 km v hodině, ovšem třeba sprej dovoluje jenom asi  45 km v hodině, takže oprava je opravdu jenom kvůli tomu dosunout se do nejbližšího servisu.  Dobré je ale to, že v současnosti jsou pneumatiky poměrně dost odolné. Některé z nich dokonce umožňují jet dál i přesto, že došlo k defektu. Bez opravy ale samozřejmě jezdit nemůžete.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
Veslovací trenažery pro účinný trénink