Nemáte filtr pevných částic? Tak nejezděte do Prahy

Filtr pevných částic je součást nových naftových vozů, kterou majitelé zkrátka a jednoduše nevidí nijak rádi. Není se čemu divit, jelikož jim přináší kromě jiného také různé výdaje. A tak je pochopitelné, že se celá řada z nich rozhoduje, zda by přece jenom nebylo lepší z vozu filtr pevných částic odstranit. To ale může přinášet problémy. A to třeba na stanici technické kontroly, což je případ číslo jedna. Nově by ale mohlo dojít i k tomu, že to může způsobovat problémy i při běžném provozu. Konkrétně potom v hlavním městě, tedy v Praze. Z jakého konkrétního důvodu? Podívejte se společně s námi.

Budou se provádět měření

Co se v Praze bude dít, a proč tedy bez filtru pevných částic na území hlavního města nejezdit? Důvod je zcela jasný. Hlavní město chce v budoucnu měřit emise a tak zjišťovat, zda vozy mají, nebo nemají filtr pevných částic. A když mluvíme o budoucnosti, tak musíme říci i to, že rozhodně nebude nijak výrazně vzdálená. Právě naopak. Již v tuto dobu je aktivní výběrové řízení, do kterého se firmy mohou hlásit. A to právě za účelem toho, že budou toto měření v rámci pražských automobilů provádět.

Neznamená to ale, že než vzejde vítěz, mohou mít řidiči klid. Už nyní totiž Praha chystá to, že do terénu pošle své lidi, kteří budou daná měření sami, aktivně provádět. Konkrétní termín je spojený už právě s letošním podzimem. Další termíny, které jsou známé, se uskuteční na podzim. Pozitivem zatím je to, že měření v režii samotné Prahy bude zatím jenom orientační. To přesnější už bude realizováno právě samotnou firmou, která dané výběrové řízení vyhraje.

Jak se bude měřit?

Pokud vás zajímá systém a postup daného měření, tak to Praha zatím poměrně výrazně tají. Jediné, co je zatím jasné, je fakt, že se do ulic vydají lidé, kteří budou mít speciální přenosný přístroj, který jim měření emisí umožní. Zajímavé na něm je, že řidiči nebudou nijak omezováni. V podstatě bude možné konkrétní automobil změřit při běžném provozu, během jeho jízdy. Tedy bez nutnosti toho, aby byli řidiči zastavováni, nebo bez nutnosti jiných povinností. Jak ale město dodává, výsledky takových měření budou v první fázi spíše orientační.

Snaha zjistit konkrétní množství hříšníků

Současné zákony zakazují jezdit bez filtru pevných částic, nebo i s ním, ale v poškozeném stavu. Měření v Praze má za úkol primárně zjistit, kolik takových řidičů vlastně je. A podle toho budou vyvozeny případné záběry. Cílem je tedy nejprve získat různá data a teprve potom z nich vyvodit potřebné výsledky. A ty souvisí hlavně se smogovou situací ve městě. A s tím, jaký podíl na tomto stavu mají vozy a potom hlavně v souvislosti s tím, jak velký podíl na tom mají řidiči, kteří neplní své zákony, související s provozem filtru pevných částic.

Spolupráce s policií

Na první pohled se může zdát, že když budete změřeným řidičem, který jezdí bez filtru pevných částic, budete jenom čárkou ve statistice. V počátcích skutečně ano, ale později už to tak snadné nebude. A to proto, že Praha chce spolupracovat také s policií. Jsou totiž jasná a důvodná podezření, která ukazují na to, že na některých stanicích technické kontroly projdou i auta, která mají filtr pevných částic demontovaný, nebo nefunkční. A tomu chce Praha udělat jasnou přítrž. Jak?

Konkrétní postup zatím není vypracovaný, ale dá se očekávat, že naměřená data budou hlavním podkladem pro policii. Na základě zjištěných informací může vzniknout jasné podezření na to, že některé vozy bez filtru pevných částic mají bez problémů nálepku o technické kontrole, a to často z jednoho místa. A právě na to se potom policie zaměří. Je pochopitelné i to, že se to následně může dotknout i konkrétního řidiče, jelikož ten osvědčení o technické kontrole vůbec dostat neměl – pokud jde o emise, tak ty má nevyhovující. Pokud se prokáže i jeho podíl na samotném podvodu, je to pro něho i mnoho horší.

Snaha regulovat smogovou situaci

Proč vlastně tento krok z Prahy postupován a proč by se tedy řidiči bez filtru pevných částic měli obávat případných problémů? Ten důvod je zcela jasný a je spojený s tím, že je zde jasná snaha o to, určit jasné krizové plány spojené se smogovou situací. Ty dnes nejsou v jiných evropských městech ničím výjimečné a tak je pochopitelné, že i Praha chce v tomto směru mít nějaké podklady, a následně jasné informace.

Může se totiž stát třeba i to, že na základě daných měření se zjistí, že vozů bez filtrů pevných částic je skutečně velké množství. A jelikož je jejich povinnost pouze u vozů naftových, může být v případě smogové situace daná situace poměrně jasné. Zakáže se třeba vjezd všem naftovým vozům. Řidiči bez daného filtru na základě současných měření budou součástí statistiky, která ukáže, že problém je větší, než se čekalo. Budou tak součástí důvodu, proč mohou být naftové vozy zastaveny. Pochopitelně způsobí problémy i řidičům slušným, kteří jednoduše berou danou povinnost takovou, jaká je – a nechtějí se jí vyhýbat.

Tyto konkrétní závěry jsou ale stále ještě hudbou budoucnosti, jelikož konkrétní smogové plány se zatím jenom diskutují. Když se ale podíváme po Evropě, nemusí být nijak nemožné. Stejně jako třeba to, že se zakáže vjezd nákladním automobilům, nebo například i to, že se budou pouštět jenom vozy se sudým nebo lichým číslem ve své značce. Že se nad tím usmíváte? Potom se jeďte podívat do Paříže, kde právě toto pravidlo při smogové situaci funguje. Je založeno čistě na náhodě, ale jak se ukázalo, poměrně se osvědčilo.

Nemáte filtr pevných částic? Tak nejezděte do Prahy
Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
„Jedna ženská vidí často dál, než pět mužských s dalekohledem.“ Jan Werich