Nasazení sněhových řetězů

Možná vám připadá, že zima je ještě daleko, ale opak je pravdou. Uplyne pár měsíců a bílá pokrývka je tady. Není na škodu být na ni dopředu připravený. Především lidé, kteří pravidelně míří do hor, určitě nezpochybňují důležitost sněhových řetězů. Ovšem umění řetězy nasazovat se bude hodit i ostatním Nikdy totiž nevíte, jestli vás v zimě nezradí nějaký menší kopeček třeba v mírné pahorkatině.

Nenechte se zaskočit rozmary počasí

Především je důležité řetězy v zimě mít s sebou, a to přestože nepatří mezi povinnou výbavu. I v zimní sezóně, tedy od 1. listopadu do dubna, kdy musíte mít zimní pneumatiky, můžete řetězy použít jenom v případě, že povrch vozovky je pokryt souvislou sněhovou nebo ledovou pokrývkou. Potom se povolují nasazené na kolech hnací nápravy. V zimě se ale může velmi snadno stát, že vás nečekaně zaskočí příval sněhu a vy se budete muset odněkud dostat s autem. Bez řetězů pak jednoduše nebudete mít šanci. Proto si během zimy rozhodně dejte do auta. Než je koupíte, zjistěte si rozměry pneumatik, protože řetězy nejsou úplně univerzální. Někdy mívá auto stanoveno i maximální tloušťku článků řetězu.

Vyzkoušejte si řetězy na suchu nanečisto

Ovšem řetězy nejsou samospasitelné. Když je nebudete umět používat, nijak vám nepomohou. Proto byste rozhodně neměli spoléhat na to, že si s nimi v terénu nějak poradíte. Je samozřejmé, že od výrobce vždy dostanete velmi pečlivě a podrobně sepsaný návod k tomu, jak řetězy nasazovat a používat, jenže to ani zdaleka nestačí. Mnoho lidí podlehne po přečtení návodu klamnému pocitu, že tomu rozumí, že jim to stačí, že zkrátka zvládnou. Jenže to je často klam. Málokdo má takové zkušenosti a je tak šikovný, že to zvládne hned napoprvé a rychle. Zdání je ošidné. Mohlo by dojít k situaci, že si pak v terénu s něčím nebudete vědět rady a lidově řečeno se nad tím zaseknete. Proto se rozhodně doporučuje vyzkoušet si nasazování řetězů někde v klidu na suchu. Většinou stačí jedna zkouška k tomu, abyste zjistili, jak s řetězy manipulovat. Nenechávejte proto nic náhodně a postup si předem ověřte v praxi. Vyplatí se vám to.

Výrobci nabízí i nouzové řešení

Podle názoru výrobců řetězů skutečně většinou postačí jedna zkouška na sucho a víte, jak postupovat. Důležité je přitom nezmatkovat a jednotlivé úkony si promyslet. Dokonce se výrobci řetězů snaží uživatelům hodně vyjít vstříc v tom smyslu, že vyvíjejí systémy rychlého upnutí náhražek řetězů. Doslova jde o řetězy typu „zacvakněte je na boku kola a jeďte“. Ty jsou ale skutečně jenom nouzovým řešením, které nevydrží dlouho. Někdy se také kombinují s plastovými díly. Na delších cestách v zimě do hor se prostě řetězům s celoobvodovým upevněním nevyhnete. Ty vám totiž samozřejmě pomohou nejvíce.

Můžete vybírat typ X nebo H

Většinou se za nejlepší řešení považují řetězy, které mají stopu X nebo H, a to po celém svém obvodě.  V čem se liší?

  • Jde o způsob vedení řetězu přes pneumatiku.
  • Typ H vypadá jako žebřík
  • Typ X prezentuje na obvodě překřížené řetězy.

Je naprosto samozřejmé, že ať už si vyberete variantu H nebo X, vždy ji můžete použít jenom pro jízdu na vozovkách s vrstvou sněhu nebo ledu.

Na krátkou vzdálenost můžete jet i na silnici bez ledu a sněhu

Je ale pravda, že tyto řetězy jsou vyrobeny z takových materiálů, že vám dovolí i jízdu na krátké vzdálenosti bez sněhu, aniž by došlo ke zničení řetězů nebo také pneumatik. Ovšem pokud použijete řetězy i tam, kde není sníh a led, například sjedete z hor dolů do vesnice, kde je již sníh a led odklizen a na posledních pár metrů dojezdu k horské chatě už nechcete řetězy sundávat. Proto dojedete i s nimi. Musíte ale tomu přizpůsobit podmínky jízdy.

Jeďte maximálně 50 km v hodině

Obecně je vždy při jízdě se sněhovými řetězy podmínkou, že nepojedete rychleji, než cca 50 km v hodině. To se týká jízdy na povrchu pokrytém sněhem nebo ledem. Pokud jde o povrchy bez sněhu a ledu, tam se doporučuje jízda ještě nižší rychlostí.

Nepodceňujte správnou montáž

Odborníci potvrzují, jak je důležité dodržet postup montáže při nasazování řetězů. Pokud něco podceníte nebo zanedbáte, můžete mít problém. Dobře mohou na povrchu vozovky fungovat jenom řetězy, které jsou správně upevněny. Je naprostou samozřejmostí, že každá sada řetězů musí mít návod.  Velmi důležité je i to řetězy nasadit a potom ujet zhruba 50 metrů. Potom byste měli zkontrolovat usazení řetězů, zda vše všude „sedí“.  Eventuálně můžete napínací řetěz posunout o jeden nebo dva články, pokud máte pocit, že je řetěz příliš volný. Když ale nejde řetěz posunout ani o celý článek, je to znamení, že je napnutý dostatečně a není potřeba jeho napětí dále zvyšovat.

Nezapomínejte na správnou údržbu

Ovšem je třeba zdůraznit i to, že řetězy se také neobejdou bez nezbytné údržby. Jakmile je sundáte z kol, měli byste je co nejdříve poté opláchnout v teplé vodě a nechat usušit.  V okamžiku, kdy jsou suché, je můžete uložit, ovšem nikdy je neukládejte použité bez předchozího opláchnutí a usušení.  Nikdy je ale před uložením neolejujte. Pokud si všimnete drobné koroze, není to problém.

Když skončí zimní sezóna, měli byste řetězům věnovat více pozornosti. Zjistíte-li úbytek tloušťky článků větší než 40 %, je dobré řetěz obrátit. Přitom i druhou stranu můžete používat až do chvíle, než dojde ke stejnému opotřebení. Větší opotřebení než uvedené může být důsledkem toho, že řetězy často používáte na vozovce bez sněhu. Pak je nutné řetězy vyřadit a pořídit nové.