Moderní vozy o vás mohou vědět skutečně vše

Vzpomínáte na dobu starších, ale jednoduchých aut, které nebyly prošpikované elektřinou a byla konstruována tak, že když se vám něco pokazilo, dokázali jste si to sami opravit? Tato doba je dávno pryč, protože pokud se podíváme na současné trendy ve světě automobilismu, tak jsou přesně opačné. Vozy jsou prošpikovány elektronickými systémy, které však nemají za úkol jenom to, že dokážou přispět k bezpečnější jízdě. Opomíjet nelze ani fakt, že mnoho moderních vozů také sbírá data. Co všechno to může být? Možná se budete divit.

Vše o tom, s kým jste v kontaktu

Používání mobilního telefonu, tedy ve smyslu toho, že ho budete držet v ruce, je zakázáno. Co však můžete, to je spárování vašeho mobilního telefonu s vaším autem, čímž docílíte možnosti snadného volání. Díky funkcím rozpoznávání hlasu také není problém ani s tím, že jednoduše nadiktujete a poté odešlete SMS zprávu. Zdá se to jako inovativní funkce, která přispívá k bezpečnosti a pohodlnosti. Pamatujte ale na to, že vaše auto bude nejenom vědět, že voláte a píšete, ale bude vědět také to, komu konkrétně. A toto všechno může i ukládat. Jste znepokojeni? Na druhou stranu stejná data už ukládají i operátoři a tak automobilka je jenom další z článků celého řetězce.

Vše o tom, co vás baví

Mnoho moderních vozů má dnes i internetový prohlížeč. Není proto problém s tím, když někde čekáte, že si budete krátit volnou chvíli surfováním po internetu. Na první pohled dobrá možnost, jak se snadno zabavit. Z druhého pohledu ale problém s tím, že si o vás auto všech no uloží. Tedy jaké konkrétní weby navštěvujete. Pokud byste se chtěli vyhnout tomuto zjišťování, a naladíte si jenom rádio, i to může být problém. Bude zjištěno, jakou stanici posloucháte a jaký tedy máte rádi styl hudby.

Vše o tom, s kým jezdíte

Máte automobil, který když detekuje někoho na jakékoliv sedačce, tak upozorní, že daná osoba nemá zapnutý bezpečnostní pás? Na jednu stranu jde o funkci, za kterou můžete vidět především snahu o maximální bezpečnost během jízdy. Za tímto účelem byly dané systémy pochopitelně vytvořeny, a tak přispívají k bezpečnosti a k tomu, aby v případě nehody nebyly zranění tak velká. Systémy ale mají i svou stinnou stránku. Díky nim se mohou ukládat data spojená s tím, kolik lidí v rámci konkrétní jízdy jede v daném autě. Zjišťování ale může jít ještě dál, a to jak s ohledem na to, kde dané osoby sedí, tak i s ohledem na to, kolik dané osoby váží, podle čehož lze identifikovat třeba to, zda ve voze jezdí i dítě.

Vše o tom, kam jezdíte

Máte ve vašem voze GPS? Potom jste zcela určitě spokojeni, jelikož do cíle dojedete vždy tou nejlepší možnou cestou, bez jakéhokoliv bloudění. Na druhou stranu GPS systémy, tedy navigace a mapy jsou také poměrně častým sběračem dat. Ukládají totiž všechny informace o tom, jak lidé v daných vozech jezdí. Lze tedy celkem jednoduše zjistit, zda lidé jezdí spíše delší nebo kratší vzdálenosti, stejně jako není problém zjistit ani to, jakou rychlostí v průměru jezdí. A co když máte navigaci vypnutou a nepoužíváte ji? GPS modul může být stále zapnutý a tak bude sbírat a ukládat data i ve chvíli, kdy si myslíte, že k tomu nedochází. Příklad, že k podobným situacím dochází, mohou přinést třeba mobilní telefony. Stačí mít zapnutou GPS a rázem můžete snadno zjišťovat, kdo z vašich přátel je někde v okolí. A to stejné mohou zjistit oni u vás. A automobilky, od kterých pochází váš vůz, zase přesně vědí, kam jezdíte.

Vše o tom, co děláte

Používáte v mobilních telefonech různé asistenty? Jestliže ano, tak i po spárování s vozem rázem dojde k tomu, že vůz bude přesně vědět, co děláte. A virtuální asistent už dávno není jenom v telefonu, jelikož může být dostupný i na virtuálním panelu ve vašem voze. Rázem bude auto vědět, co například hledáte, a to s ohledem na hotely, restaurace, místa na výlety a stovky dalších věcí. A právě tento sběr dat může v budoucnu ovlivnit personalizované nabídky, kdy vám bude předloženo to, co hledáte. Pro vás jako uživatele dobrá zpráva, ale jinak poměrně velké riziko, jelikož váš život dokonale mapuje někdo třetí.

Jen pro automobilky?

Je jasné, že sběr daných dat je velmi důležitý hlavně pro samotné automobilky. Ty se stále více snaží zjistit, jak vypadá jejich ideální zákazník a na základě toho upravit své vozy a jejich přednosti. A daná statistická data jim v tom mohou výrazně pomoci.

Na druhou stranu stále je zde i určité riziko spojené s tím, že se data dostanou k někomu cizímu. To, že jsou různé informace obchodovány ve velkém, dnes není nic výjimečného. I kdyby se ale automobilky rozhodly data nikomu neposkytnout, stále je zde riziko další. Je spojené s počítačovou kriminalitou. V minulosti jste jistě četli mnoho informací o tom, jak byla odcizena různá data. Proto i tato nemusí být nikdy v bezpečí.

Zákony jsou různé

Ano, nad vším jsou stále zákony, ale u nich připomeňme, že se mohou různit. Více či méně sice mohou ochránit každého z nás, ale protože jsou v každé zemi jiné, tak někde bude daná ochrana vyšší, jinde nižší a v některých lokalitách nemusí být téměř žádná. A že jde o problém, který může být aktuální, to dokládá i celá řada odborníků. Ti přišli k celkem překvapivým zjištěním, které se týká toho, že do roku 2030 bude sběr a následné poskytování daných dat takovým byznysem, který vynese 700 – 800 miliard. A to nemluvíme o českých korunách, ale mluvíme zde o amerických dolarech. A každá osoba s chytrým vozem na tom bude mít svůj podíl, jelikož i díky ní je generován určitý zisk.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
Stimulant kofein pro fyzický i psychický výkon