Jaká data v některých automobilech nebudou k dispozici?

Vývoj automobilů se neustále mění. Když se podíváme na několik markantních změn, je to celkem jasné. Pryč je doba, kdy bylo možné jakoukoliv drobnost opravit v garáži. U moderních aut je problém třeba i s výměnou obyčejné žárovky. Stejně tak jsou jasně charakteristické i ty změny, které se týkají paliva. Nejprve to byl benzin, potom se objevila nafta, a nyní se do popředí dostává stále více i elektřina.

Opomenout nesmíme ani různé systémy vozů. Ty jsou doslova prošpikovány elektronikou, což znamená, že se můžete prostřednicím palubního počítače dozvědět v podstatě o všem. Nutno ale říci, že je také mnoho věcí, které se při běžné jízdě nedozvíte. Mizí totiž různé ukazatele, což znamená, že jsou data, která se v nových vozech nedozvíte. O co se může jednat?

Ukazatel chladicí kapaliny

Ten je kontrolkou, která se z moderních vozů odstraňuje stále více. Je to poměrně pochopitelné, jelikož tento údaj není pro řidiče zase až tak důležitý. To, že by se chladicí kapalina mohla přehřát, není zase až tak pravděpodobné. Zvláště u přeplňovaných motorů. Dříve měl tento ukazatel význam, jelikož u starých aut stačila kolona, nebo kopec, a teplota šla výrazně nahoru. U nových toto v podstatě nehrozí a tak je i zbytečné, aby tato informace zabírala místo na palubní desce. A pokud přesto dojde k přehřátí, postačí palubní počítač nebo rozsvícení symbolu, který to bude značit.

Otáčkoměr

Ty nejmodernější vozy dokonce dávají pryč také otáčkoměr. Není se čemu divit, jelikož se jedná o celkem velký budík, který zabírá velký prostor na palubní desce. Pokud má být využita lépe, je vhodné tento ukazatel dát pryč. Proč? Lidé nemusí nutně znát otáčky. Kdo s vozem jezdí pravidelně, ten už podle rychlosti a podle zvuku motoru ví, zda jsou optimální, nebo nikoliv. A jelikož žijeme v době, kdy se tlačí na nízkou spotřebu, chtějí automobilky učit řidiče, jak mají správně řadit. Často tedy na palubních deskách ve správný čas rozsvítí signál pro přeřazení na vyšší, nebo podřazení na nižší rychlostní stupeň. K čemu tedy takový otáčkoměr je.

A ještě zbytečnější je tato součást vozu tam, kde je automatické řazení. To mohou být otáčky motoru každému řidiči zcela jedno. Automatická převodovka řadí sama tak, jak je to pro motor optimální, nebo tak, jak to vyžaduje řidič v případě prudší akcelerace. Nikdy ale nedojde k tomu, že by šel motor do červených čísel.

Klasický rychloměr také mizí

Nelze samozřejmě říci, že by rychlost nebyla nijak důležitá a tak je možné, aby tento ukazatel zmizel úplně. Na druhou stranu je možné říci, že oněm klasický budík s ručičkou není vždy tím, co by muselo ve voze být. I proto, že u některých vozů už najdete jenom displej, kde je tento budík v podstatě výhradně jenom grafikou. A že může jít pryč úplně, to jasně potvrzují takové vozy, které jasně ukážou, že se bez něho obejdou. Tedy takové vozy, kde je rychlost zobrazována digitálně. Plně to stačí, je to výrazně přesnější a rozhodně to ušetří mnoho místa na přístrojové desce. Nehledě na to, že takový ukazatel vypadá mnohem moderněji, než ten klasický.

Spekuluje se i nad teplotou oleje

Pokud tento ukazatel na svém voze nemáte, tak to není zase až tak nic divného. Je to vcelku běžné, jelikož už dříve se zjistilo, že teplota oleje běžné řidiče zase až tolik nezajímá. A pokud je vysoká, obvykle si toho nemusí všimnout a následně stejně nevědí, co dělat. Navíc u teploty oleje je to podobné, jako v případě chladicí kapaliny. Je jenom velmi málo situací, kdy by teplota oleje mohla skutečně stoupat. Proto i tento ukazatel na mnoha vozech nenajdete. Jsou ale i takové, kde je to stále jedna z informací, která podle tvůrců vozů stále musí zůstávat. Je ale pravdou, že takové vozy jsou spíše ve slunečné menšině.

Jde to i úplně bez přístrojů

Pokud jste zaregistrovali, co nabídl nový autosalon v Ženevě, tak musíme jasně říci, že směr, kterým se ubíral, byl minimálně futuristický. A to v tom smyslu, že se na něm objevily i vozy, kde chyběly veškeré budíky na přístrojové desce. Není samozřejmě nic nečekaného, že v souvislosti s tím se zde jednalo o takové automobily, u kterých musíme říci, že to byly samoříditelná auta. A některá logicky neměla ani volant. S tím jasně souvisí fakt, že v tomto směru nebylo potřeba vlastně vůbec nic. U takových vozů se předpokládá, že se o vše postarají jenom počítače a tak samotný řidič bude jenom pasažérem.

Jsou i novinky, které se objevují

Musíme říci, že nelze mluvit jenom o tom, co mizí. Opomíjet nesmíme ani to, co je stále populárnější a co se stále více objevuje. O čem mluvíme? Je to například voltmetr. To proto, že v mnoha vozech najdeme výhradně jenom elektromotory a tak je právě toto jedním z důležitých ukazatelů toho, jak na tom vaše auto je a bude.

Také se objevuje i dojezdová vzdálenost. A to skutečně aktuální a reálná. Ta je samozřejmě dostupná i u vozů s klasickým spalovacím motorem. Zde ale musíme jasně říci, že většinou není potřeba, jelikož podle hodnoty v nádrži lze určit, jak daleko dojedete. To u baterií už není tak jednoznačné. Zatímco u spalovacích motorů není problém zapnout všechny systémy a trochu více sešlápnout plyn, a dojezd změnit jenom minimálně, u elektromobilů je tomu jinak. Tam stačí 5 minut svižnější jízdy a dojezd může klesat třeba o desítky kilometrů. Proto je tento údaj, který se bude stále aktualizovat a bude maximálně přesný, v podstatě nezbytností, bez které se žádné moderní auto neobejde. Tedy pokud bude poháněno právě elektřinou z baterií.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE