Jak opravit škrábance na vašem voze?

Pokud máte poškozenou karoserii, vyhledejte si jeden z našich starších dílů, kde se kompletně věnujeme možnostem oprav, které mohou nastat. Aktuálně se zaměříme na tu, která dnes bývá tou nejběžnější. Jsou to skutečně velmi drobné škrábance, které se na karoserii objeví především v souvislosti s provozem našeho vozu. Tedy v souvislosti s tím, že často jezdíme a odlétající kamínky mohou vrstvu laku na našem autě odřít. V takovém případě rozhodně není nutné ani měnit konkrétní poškozený díl, stejně jako není nutné hledat autoservis, který by provedl nové nalakování. Opravy drobných poškození na karosérii jsou totiž mnohem jednodušší a rychlejší. Podívejte se společně na to, jak postupovat.

Co budeme potřebovat?

Jako první věc je třeba připravit si několik základních pomůcek, bez kterých se neobejdeme. To první, co je velmi doporučováno, to jen takzvaná retušovací tužka. Ideální pomůcka, kterou ocení skutečně každý, kdo má na svém voze drobné škrábance, kterých se potřebuje zbavit. V tomto případě je nezbytností koupit danou tužku, ideálně ve specializované prodejně s náhradními díly. Příliš nedoporučujeme jít cestou supermarketů a hypermarketů, jelikož zde jejich kvalita nemusí být vždy dostačující.

Jakmile danou tužku již máme, můžeme se pustit do samotné opravy. Postup je v tomto případě skutečně velmi jednoduchý a není se třeba obávat jakýchkoliv složitostí. Tužku vezmeme a v rámci daného škrábance uděláme jeden, ideálně souvislý tah. Díky tomu ho v podstatě zamalujeme. Následně vezmeme suchý a měkký hadřík a celé místo jednoduše rozleštíme. Takto postupujeme i u všech dalších škrábanců, a to až do doby, než bude vše v naprostém pořádku a náš automobil bude vypadat jako nový.

Pomoci může také brusná pasta

Je ještě druhá možnost, která nám může pomoci ve chvíli, kdy chceme opravit drobné škrábance na našem automobilu. V tomto případě je to brusná pasta. Jedná se také o unikátní pomůcku, kterou bychom měli koupit nejlépe v prodejně s autodíly. Jedině tak máme jistotu, že narazíme na skutečnou kvalitu. Danou brusnou pastu naneseme v tenké vrstvě na poškozené místo a pomocí měkkého a jemného hadříku krouživými pohyby postupně brousíme dané místo. A to až do doby, kdy samotná škrábanec definitivně zmizí.

Daný postup je zajímavý primárně v tom, že touto pastou jednoduše brousíme celý lak, díky čemuž dochází také k tomu, že postupně tenčíme jeho vrstvu. A to v celé oblasti, díky čemuž dojde k tomu, že konkrétní škrábanec postupně zmizí. V případě tohoto postupu se rozhodně není třeba obávat jakéhokoliv problému, který by snad byl spojený třeba i s tím, že bychom lak ještě více poškrábali. Daná brusná pasta je sice účinná, ale je také šetrná. I z toho důvodu se obvykle doporučuje opakovat celý postup pro jistotu hned několikrát.

Pozor také na prostředí

Nezapomínejte na to, že jakékoliv opravy škrábanců by měly probíhat nejlépe v čistém prostředí, třeba v oblasti vaší garáže. Poškozená část karoserie by měla být nejenom omytá, ale měla by být také čistá. Roli hraje také její teplota, jelikož by zcela určitě neměla být rozpálená od slunce. Ani to samotné není příliš dobrým pomocníkem. Stejně tak může být rizikem také prašné prostředí, jelikož to může následně způsobit, že místo eliminace konkrétní oděrky dojde k tomu, že vytvoříme několik dalších. Jak jsme tedy zmínili, ideálním místem pro opravu by měl být krytý prostor garáže. Pokud ji nemáte k dispozici, využijte alespoň přístřešek, na který nedosvítí sluneční paprsky.

Jak na výraznější rýhy?

Zde už je postup o něco náročnější, jelikož je třeba primárně počítat s tím, že osvědčené metody nemusí ve všech případech pomoci. Každopádně jako první krok doporučujeme kombinaci brusné pasty retušovací tužky. Pokud toto řešení nebude to pravé, nezbývá, než se pustit do opravy náročnější. Ta může mít hned dvě fáze. Tou první je využití karosářského tmele, který naneseme do samotné praskliny a následně celé místo obrousíme do roviny. A to tak, aby vše navazovalo se samotnou karoserií. Pokud se nám tato cesta nepovede, je možné jít ještě cestou druhou.

Ta je spojena s tím, že pomocí speciálních brusných koutoví obrousíme větší plochu laku, a to až na podkladovou vrstvu. Tím docílíme toho, že vytvořenou rýhu srovnáme. Nyní opět naneseme karosářský tmel, a to tím způsobem, abychom opět vytvořili vrstvu, která bude svou tloušťkou srovnatelná s lakem okolním. Jakmile se tak stane, nastává už poslední fáze, která souvisí s lakováním.

Kdy se vyplatí škrábance opravovat?

Ideálně ve chvíli, pokud skutečně mluvíme spíše o těch menších, které opravíme pomocí tužky nebo brusné pasty. V takovém případě nás daná oprava nemusí vyjít na více, než na několik desítek korun českých. Zároveň nám ale nevezme ani mnoho času. U hlubokých rýh však pamatujte na to, že se mnohdy neobejdete ani bez nutnosti opětovného nalakování celého dílu. A zde už mluvíme o tisících korunách. Proto je dobré se s tímto poškozením spíše smířit, jelikož náklady na definitivní opravu jsou zbytečně velké. Navíc vám nikdo negarantuje, že na stejném místě se za pár dní může objevit škrábanec nový.

Na co nezapomínat, to je také fakt, že je dobré hluboké rýhy alespoň vyplnit karosářským tmelem. A to primárně z toho důvodu, že právě toto poškrábané místo může být tím, kde se nejčastěji objeví koroze. A ta postupně bude rozšiřována do ostatních částí laku, čemuž chcete zcela určitě také dostatečně zamezit. Tímto způsobem to půjde nejenom poměrně dobře, ale půjde to také poměrně efektivně.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

CLOSE
CLOSE
Kloubní výživa pro zdravé klouby a šlachy