Hummer jako vojenská legenda s ne příliš dobrým koncem

Trendem posledních let jsou velká auta. A to nejenom crossovery, ale hlavně vozy SUV. Ať už působí jakkoliv robustně, stále nemají na jednu dominantu silnic, a to vozy s označením Hummer. Pokud se vám vždy líbili a vždy pro vás byli něčím jedinečné, podívejte se na informace, které jste možná nevěděli. Společně si zmapujeme samotný start těchto vozů, stejně jako neslavný konec.

Do Perského zálivu

Spojené státy zažily během své historie mnoho konfliktů a jedním z nich byl ten, který se odehrával v Perském zálivu. A právě zde došlo k tomu, že byly nasazeny poměrně unikátní vozy, které nesly označení HMMWV neboli Humvee. A ty se zde velmi dobře osvědčily a tak se staly nedílnou součástí americké armády.

Právě pozitiva spojená s tím, že vozy obstály ve válečné zóně, inspirovaly automobilku AM General k tomu, že začala vyrábět i civilní verze tohoto automobilu. Bylo tomu v roce 1992, kdy se na trhu objevil úplně první model, označený celkem prostě, a to Hummer H1. Na úspěch mělo v té době jistě vliv i to, že se o reklamu postaral Arnold Schvarzenegger, který si sám pro sebe hned po uvedení na trh pořídil 5 těchto vozů.

Spolupráce s General Motors

Průměrně se vyrábělo vozů Hummer H1 okolo tisíce ročně. A to průběžně a stabilně, po dobu několika let. A to vše až do roku 1999, kdy nastala nová éra, která byla spojena s tím, že automobilka AM General začala aktivně spolupracovat s dnes stále velmi známým koncernem, kterým není žádný jiný, než General Motors. Právě tato spolupráce začala vývoj zcela nového vozu, který vycházel z osvědčeného prvního modelu. A název dostal celkem jednoduchý a také příhodný. Jmenoval se Hummer H2.

Nutno však říci, že uvedení nového modelu neznamenalo, že by ten první definitivně skončil. I když to bylo v automobilovém světě celkem unikátní, tak došlo k tomu, že i když se v roce 1999 objevil Hummer H2, tak se původní model s označením Hummer H1 vyráběl dále, a to až do roku 2006.

Cesta ke komfortu

Klasický vojenský automobil byl oblíbený hlavně proto, že se jednalo o vůz, který se dokonale hodil i do náročnějších podmínek a který doslova vydržel vše. I když prvotním cílem bylo civilní verzi postavit na těchto základech, postupem času se od ní stále odkláněla. Byl to právě vůz Hummer H2, který už byl spíše vozem, který nebyl ani tak modelem do nepřístupných horských oblastí, ale vozem pro toho, kdo hledá pohodlnost a chce udělat dojem.

Od toho se ostatně odvíjelo i to, že se ve vozech vystřídala celá řada motorizací. Bylo k dispozici celkem 5 typů pohonných jednotek, což je stav známý spíše u klasických vozů, než u off-roadů. Nechyběla ale ani například automatická převodovka, která měla na počátku jenom tři stupně, přičemž později se objevil i čtyřstupňový automat. Když se podíváme na varianty motorů, tak se nejednalo o nijak malé agregáty. Příkladem byla motorizace o objemu 6,2 litru, nebo verze 6,5 L V8, 6,5 L turbo V8, a také benzinová 5,7 L V8. Bohužel až příchod motoru 6,6 L turbo Duramax V8 mohl konečně znamenat odpovídající výkon. Je s podivem, že žádná předchozí motorizace nedokázala nabídnout optimální kombinaci výkonu a točivého momentu, který by byl pro automobil o hmotnosti až 4 tuny skutečně potřeba. Co ale bylo spojeno se všemi ostatními, to byla vysoká spotřeba. Jak velká? Auto si dokázalo vzít i 25 litrů na 100 kilometrů, a to při klidnější jízdě.

Krize z důvodu emisních limitů

Poměrně zlomovým rokem se stal letopočet 2007, jelikož začaly platit přísnější emisní limity, což zlomilo vaz prvnímu modelu Hummer H1, který se z toho důvodu přestal vyrábět. V portfoliu tak zůstal jenom Hummer H2, ke kterému se přidala další inovovaná verze, s označením Hummer H3. Zde už bylo jasně vidět, že snaha o inspiraci válečnými modely je dávno pryč. Dokládaly to také různé další upravené verze, které později vznikly. Auta sice stále zůstávala robustní a nepřehlédnutelná, ale z hlediska svých vlastností by se daly přirovnat spíše k luxusnějšímu segmentu. Když k tomu přidáme i fakt, že vozy nebyly vůbec ekologické, pomalu ale jistě se blížil konec.

Rok 2010 byl posledním

Tím rokem, kdy byl konec na obzoru, byl letopočet 2010. Právě v tento rok totiž automobilka General Motors vyhlásila bankrot značky Hummer, což pochopitelně mělo znamenat její definitivní konce. Na chvíli ale svitla naděje v tom, že by mohla být zachráněna. A to z důvodu, že se o ni začala aktivně zajímat čínská společnost Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company Ltd. Ta dokonce udělala nabídku 150 milionů amerických dolarů.

V General Motors na tuto nabídku kývli a tak to vypadalo, že vozům Hummer není konec. Bohužel došlo k tomu, že obchodování s Čínou není tak jednoduché a vše musela schválit právě čínská vláda. A vlivem toho, že rozhodnutí bylo poměrně protahováno, z obchodu nakonec definitivně sešlo. Oficiální konec produkce vozů Hummer tak byl oznámen na 7. 4. 2010. V té době bylo ve skladech a u prodejců více než 2 000 automobilů, které ještě neměli majitele. Krok byl v tomto případě jasný a byl spojený s co nejrychlejší snahou o prodej. A tak se začala daná auta výrazně zlevňovat. Díky tomu si většin a z nich svého majitele našla, ale ti, kteří si vůz koupili za plnou cenu, byli pochopitelně z daného kroku celkem výrazně rozhořčeni. A takto neslavně skončil automobil, který začínal jako vojenské a všestranné auto, ale vlivem několika špatných rozhodnutí se z něho stalo něco, co již nemá v dnešním světě budoucnost.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
Stimulant synefrin pro spalování tuků