Evropský systém automatického volání začíná

Bezpečnost na silnicích je velmi aktuální téma. Je řada věcí, které ji mají zlepšit. Dávno to nejsou jenom policejní kontroly. Nesmíme zapomínat také na zkvalitňování výbavy v autech. Nejenom, pokud jde o jejich kvalitu, nebo také airbagy. Zapomínat rozhodně nelze ani na to, jaká se do popředí dostává výbava. Je to třeba ochrana chodců, jejich detekce, nebo systémy automatického brzdění. Toto všechno dokáže nejenom eliminovat vážné zranění, ale i samotnou nehodu.

Jsou však případy, kdy se nehoda stane. V takovém případě je nezbytné, aby byly na místě co nejdříve složky záchranného systému. Na rušných silnicích je mnoho lidí, kteří pomoc ihned zavolají. Horší to může být na místech, kde jezdí auta sporadicky. Taková nehoda zde může znamenat problém s tím, že lidé budou i několik desítek minut bez pomoci. A to má pomoci vyřešit systém eCall.

Ostrý provoz od měsíce dubna

Testování je úspěšně za námi a tak musíme říci, že se systém volání eCall dostává do ostrého provozu. A to od měsíce dubna, což je termín, od kterého můžeme říci, že se na silnicích bude objevovat stále více vozů s tímto systémem. Půjde pochopitelně o nové vozy.

Povinnost systém montovat do aut

Od dubna tedy bude eCall oficiálně spuštěný a oficiálně fungovat. A co konkrétně to znamená pro výrobce automobilů? Ti budou mít povinnost tento systém do svých vozů, tedy do svých palubních jednotek montovat. A nejde jenom o klasická osobní auta. Daná povinnost bude spojena také s užitkovými vozy, ale i těmi nákladními. Tedy s vozy nad 3,5 tuny. To v praxi znamená, že pokud od dubna sjede některé z vozidel z výrobní linky již v sobě tento systém musí mít zabudovaný.

Jak eCall funguje?

Jedná se o systém fungující na jednoduchém principu. Pokud s vozem nabouráte, daná jednotka to dokáže nejenom detekovat, ale ihned se realizuje spojení s operátorkou na tísňové lince. Ta s danou posádkou vozu může začít ihned hovořit, jelikož její hlas bude přenášený do reproduktorů a díky mikrofonu bude moci slyšet osádku. Podle toho může snadno a rychle vyhodnotit situaci – zda jde drobnou nehodu, nebo zda o něco vážného, kdy je nutné na místo ihned vyslat záchranáře. Takto se ušetří v podstatě každá vteřina, která může být v případě záchrany lidského života velmi důležitá.

Nejenom telefonní hovor

Systém eCall toho dokáže samozřejmě mnohem více. Je jasné, že u malých ťukanců posádka vozu operátorce sdělí, že se nic závažného nestalo a ošetření není potřeba. Systém však umí vyhodnotit závažnost situace, a to podle vystřelených airbagů. Pokud k tomuto dojde, jde tato informace přímo k záchranářům, jelikož je zde podezření na vážnější nehodu. Stejně tak nechybí ani přesná poloha, kterou odešlou senzory GPS. Samozřejmě i zde může operátorka případnou záchrannou posádku odvolat, pokud získá informace, že je vše celkem v pořádku.

Pokud se však s posádkou vozu nebude moci spojit, má vše potřebné k tomu, aby mohli být na místo vysláni záchranáři. A už jenom to, že nikdo z auta nekomunikuje, může být známkou toho, že jde o nehodu těžší. Nebude tak nutné čekat na to, než záchranu zavolají ostatní řidiči, jelikož pomoc může být vyslána okamžitě.

Projekt fungující v rámci Evropské unie

Česká republika byla jednou z devítky zemí EU, kde testování probíhalo. A i u nás se tento systém osvědčil. I proto nyní dochází k jeho ostrému provozu. A to nikoliv jenom u nás, jelikož ostrý provoz by měl probíhat v rámci celé Evropské unie. To je pro řidiče velké plus. I když se jim cokoliv stane v jakékoliv ze zemí EU, mají jistotu, že s vozem se systémem eCall budou moci očekávat rychlou pomoc, ať budou kdekoliv.

Dobrý pomocník i v případě zmatku a stresu

Co máme na mysli? Když jde o teorii, většina lidí zná správná telefonní čísla záchranných složek, stejně jako zná i univerzální linku 112. Může se ale stát, že v nastalém zmatku a stresu se člověku jako naschvál daný kontakt nevybaví. Nebo ho nebude moci dohledat v mobilu, či bude problém se správným ovládáním telefonu. Toto všechno může způsobit stres.

Vozy se systémem eCall tak budou mít integrované i tlačítko SOS. To bude určeno právě k tomu, že po jeho stisknutí se auto samo spojí s linkou 112. Bez nutnosti vytáčet číslo, nebo si brát do ruky mobilní telefon. I toto může výrazně pomoci. Třeba i lidem, kteří přijíždějí k nehodě, nebo ji vidí z dálky a mohou tak už ze svého vozu jednoduše volat, a přitom mít telefon i v zavazadlovém prostoru.

Vlastní zdroj napájení

I toto byla jedna z potřeb, kterou bylo nutné vyřešit. V případě vážné nehody může dojít k odpojení baterie. Ani to systém eCall nijak nezastaví, jelikož má svůj vlastní zdroj energie. A ten má celkem dobrou kapacitu. V případě ztráty energie z klasické autobaterie dokáže fungovat zhruba po dobu jedné hodiny. Máme na mysli jak možnost vytočení čísla, tak možnost komunikovat s operátorem. Vzhledem k tomu, jaké jsou des dojezdy záchranných složek, musíme jasně říci, že je to doba, která je více než dostatečná k tomu, aby operátor zjistil jak potřebná data, tak třeba i navigoval v tom, jak je nejlepší pomoci lidem ve voze.

Záchranáři zjistí i další data

I když se ve voze nikdo neozývá, získají záchranáři i další data. Kromě polohy zjistí i směr jízdy, což se hodí při hledání konkrétního místa. Zjistí ale i VIN vozidla, stejně jako druh motoru – důležitá informace pro hasiče. Dále však systém podle senzorů v bezpečnostních pásech oznámí i to, kolik bylo ve voze lidí. Proto je dobrý důvod začít bezpečnostní pásy aktivněji používat.

Evropský systém automatického volání začíná
Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE