Demontáž a výměna akumulátoru

Právě nyní, v době chladného počasí může mít celá řada z nás problém s tím, že se nám nepovede nastartovat. Problém je v tomto případě poměrně jasný. Je to vybitá autobaterie. Pokud jde i u vás právě o tento problém, jsou v podstatě dvě hlavní cesty, jak ho můžete vyřešit. První cesta je spojena s tím, že bude koupena autobaterie nová. Druhá cesta je spojena s tím, že bude nabitá. My se zaměříme na variantu číslo jedna, kterou je výměna akumulátoru za nový.

Vyberte správně

To první, na co je třeba se zaměřit, je zcela určitě správný výběr. Pokud nechcete šlápnout vedle, můžete v manuálu vašeho vozu zjistit, jaký konkrétný typ autobaterie je doporučován. Zde zjistíte nejenom její konkrétní parametry, ale rozhodně jsou důležité také rozměry. Baterie do auta by neměla být ani, větší, ani menší. Určitě je dobré vybírat také kvalitu, jelikož jedině tak budete mít jistotu nejenom toho, že bez problémů nastartujete, ale budete mít i jistotu toho, že vám baterie vydrží delší dobu. Jakmile je nákup realizován, můžete začít s výměnou.

Demontáž stávající autobaterie – příprava

Kde se dnes autobaterie nachází? To není třeba nikomu připomínat, jelikož daná fakta byste měli znát už z autoškoly. U většiny automobilů platí, že ji najdeme pod kapotou. Může to být na různých místech, přičemž obvykle je dobře viditelná buď ona, nebo její kryt. Prvním krokem je tedy zvednutí kapoty a následné vyhledání místa, kde se vaše autobaterie nachází. Co rozhodně doporučujeme, to je nechat výměnu autobaterie až na chvíli, kdy prostor motoru bude chladnější. Tedy nenechávat daný postup na okamžik, který by byl spojený hned s chvílí, kdy dojedete. Ne, že by to baterii nebo jiným komponentům vadilo, ale je třeba počítat hlavně s tím, že v motorovém prostoru jsou vysoké teploty. Vlivem toho by mohlo dojít k případnému úrazu.

Odejmeme kryty

Hlavně v moderních a novějších automobilech jsou autobaterie pod kapotou lehce skryty, a to pomocí plastového krytu. Ten může být nejenom celistvý, ale může se jednat třeba jenom o kryty jednotlivých pólů. A to minusového, stejně jako pólu plusového. Daný kryt zde může být i z toho důvodu, abyste mohli celkem dobře identifikovat, který pól je který. Kryty obvykle není třeba jakkoliv složitě demontovat, jelikož bývají pouze snadno nasazeny, takzvaně nacvaknuty v daném prostoru. S jejich vyjmutím si tedy zcela určitě poradíte i vy.

Povolte autobaterii

Nezapomínejte také na to, že akumulátor jako takový je obvykle na daném místě upevněn, a to pomocí držáku. Ten může být u různých vozů jiný a tak nelze říci přesně, jak je právě vaše autobaterie přesně upevněna. Pokud ale máme být přibližní, tak daný držák autobaterie velmi pravděpodobně najdete v přední části, a zároveň také ve spodní části. Tento držák je na tomto místě také pevně připevněn nejčastěji šroubem. Vaším úkolem tedy bude povolení autobaterie. A to přirozeně tak, že povolíte daný šroub a tím povolíte daný držák. Ten je možné v závislosti na typu vozu vyjmout, nebo ho nechat jenom povolený.

Odpojte autobaterii

Nyní přichází jedna z nejdůležitějších fází, kterou je ta, že musíte vaši autobaterii odpojit. Jak na to? Aby bylo dosaženo dobrého kontaktu, je třeba říci, že k jednotlivým pólům jsou kontakty obvykle přišroubovány. Nejčastěji matkou a tak je třeba připravit si odpočívající klíč. První krok je spojený s tím, že se budete věnovat minusovému kontaktu. Zde nejprve povolíte daný kontakt a teprve poté ho můžete celkem snadno odejmout z autobaterie.

V tuto chvíli ho necháte jenom tak stranou a můžete se začít věnovat plusovému pólu autobaterie. Postup je v tomto případě zcela stejný. Prvním krokem je to, že nejprve povolíte daný kontakt a ten následně z kontaktu sejmete a necháte volně v prostoru pod kapotou. V tuto chvíli máte tu nejtěžší práci za sebou.

Výměna akumulátoru

Následujícím krokem už je jenom samotná výměna autobaterie. Prvním krokem je v daném postupu to, že tu stávající, tedy starou vyjmeme. Obvykle na ní najdeme zaklapnuté speciální úchyty, které nám jednoduše pomohou ji vyjmout. Určitě počítejte s tím, že se jedná o celkem těžkou součást vašeho vozu. Jakmile je autobaterie pryč, můžete přinést tu novou, kterou umístíte stejným způsobem na její místo. V tuto chvíli také nezapomeňte na držák, kterým novou baterii na požadovaném místě zachytíte a vyzkoušíte, zda skutečně drží přesně tak, jak by držet měla. Tedy že se nehne ani během jízdy.

Autobaterii připojte

Poslední fáze už spočívá jenom v tom, že stávající autobaterii jednoduše připojíte. Postupovat je třeba stejně, jako docházelo k demontáži – jenom v opačném gardu. Nejprve tedy vezmete plusový pól, který k autobaterii připojíte a samozřejmě nezapomenete také utáhnout dané připojení. Zkontrolujte také, zda se nehýbe. Dále si vezměte i druhý kabel, který následně připojte k minusovému pólu. I zde nezapomeňte na důkladné utažení. Posledním krokem už je jenom to, že si vezmete jednotlivé kryty a ty nasadíte na stejné místo, jako tomu bylo u původní autobaterie.

Tím je výměna u konce. Nyní si můžete sednout do vozu a vyzkoušet, jestli bez potíží nastartujete a zda vám během nastartovaného motoru nesvítí daná kontrolka. Pokud je vše v pořádku, již můžete zavřít kapotu, jelikož máte jistotu, že výměna proběhla tak, jak má. Na závěr je třeba dodat také to, že se jedná o jednu z jednodušších výměn. A to jak na vaše schopnosti a dovednosti, tak i s ohledem na to, že vám nemusí zabrat více času, než jenom několik málo minut.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

CLOSE
CLOSE
Spalovač l-karnitin pro spalování tuků