Chyby za volantem – také je děláte?

Ten, kdo jezdí spíše méně a není ideálním zdatným řidičem, ten může zcela pochopitelně dělat různé chyby za volantem. O to větším problémem je potom situace, kdy si daní lidé ani neuvědomují, že dané chyby vůbec dělají. Buď se na to vůbec nesoustředí, nebo si ani neuvědomí, že dělají něco špatně. A také chyby při řízení mohou být celkem velkou komplikací. Společně se podíváme na to, o jaké hlavní chyby se jedná. Je jich celkem dost.

Brzdění i ve chvíli manévru

Situací, kdy je třeba šlápnout na brzdu, je mnoho. Když se podíváme na ty nejčastější, může být danou situací třeba to, že těsně před vámi zastaví auto a je třeba co nejvíce a co nejrychleji zpomalit. Dalším problémem ale může být i neočekávaná překážka na silnici, stejně jako to může být třeba přebíhající zvěř – ta není v tyto dny ničím neobvyklým. Problém však může být spojený i s rychlou jízdou, kdy je třeba výrazně zpomalit před prudkou zatáčkou. Prudké brzdění je rozhodně správné. Jakmile ale chcete i prudce uhnout volantem, je třeba brzdu povolit. Jedině tak eliminujete případný smyk a jedině tak budou mít kola lepší záběr a tak skutečně začnete zatáčet tak, jak potřebujete. Mnoho lidí však dělá tu chybu, že má nohu na brzdě stále. Naštěstí problémům mohou předcházet moderní ABS systémy, které se starají o to, aby se nebrzdilo smykem, ale aby se kola stále otáčela.

Opětovné neověření situace

Jistě to znáte. Dojedete ke křižovatce, podíváte se na jednu stranu, potom na druhou a jedete. Pokud je všude volno, je to v pořádku. Co když je ale problém spojený s tím, že z jedné strany přijíždí vůz? Vaší povinností je celou kontrolu opakovat a teprve když bude volno na obou stranách, tak vyjedete. Zní to sice logicky, ale mnoho lidí toto nedělá. Podívají se na jednu stranu, kde je volno. Potom na druhou, kde vidí auto. Počkají pár vteřin, až přejede a poté ihned jedou. Bez toho, aby opět ověřili onu prázdnou stranu. Za pár vteřin se zde již může objevit auto – zvláště ve velké rychlosti. Pokud vznikne jenom omezení a ohrožení, je to celkem v pořádku. Horší ale je, když daná situace povede k nehodě. To už může být poměrně velký problém.

Potřeba se vyhnout překážce

Překážka na vozovce není nic příjemného. Je pochopitelné, že reflex člověka je spojený s tím, že se chce dané překážce pochopitelně vyhnout. Je to ale správná volba? Pokud je to bezpečné, tak ano. Jsou ale i situace, kdy to bezpečné není. Podívejme se třeba na to, když se na silnici objeví jenom papírová krabice, nebo zde jsou platové balisty, či patník. Nárazem do nich vůz téměř nepoškodíte a tak není důvod riskovat.

Dále pamatujte na to, že každý manévr je třeba rychle vyhodnotit. Představte si situaci, kdy se objeví překážka, ale v protisměru jede kamion. Lepší je pochopitelně narazit do menší překážky, jelikož náraz do protijedoucího kamionu bude mít fatální následky. Bohužel u mnohých řidičů dojde k chybnému vyhodnocení situace. Snažte se vzpomenout si na tuto poučku. Je celkem důležitá. Na druhou stranu dokážeme pochopit, že vyhodnotit rizika, pokud na to máte jenom málo času, není zase až tak jednoduché. Kdo to ale zvládne, ten si může doslova zachránit svůj život.

Minimální plánování

Je to chyba? Rozhodně ano. A někdy poměrně velká. Příkladem může být třeba předjíždění, kdy je vhodné nahlížet dopředu a zjišťovat, zda je před námi volno, nebo nikoliv. Pokud ne, je vhodné podívat se, po kterém automobilu již volno bude. Jakmile se blíží, je vhodné se připravit na manévr. Třeba tak, že si uděláme lehčí odstup, podřadíme a začneme akcelerovat. Předjíždění tak bude mnohem jednodušší a rychlejší. Je to přesný opak chyby, která je spojena s tím, že až když automobil projede, je zjišťováno, zda je volno a teprve poté dojde k přípravě manévru.

Podobné situace mohou nastat ale i na křižovatkách s velkým provozem, kdy je také nutné předvídat a jasně si naplánovat to, kdy do křižovatky vjedeme. Stejné je to u kruhových objezdů. Kdo neplánuje a začne se rozhodovat až vždy po odjetí konkrétního vozu, ten dělá celkem výraznou chybu.

Špatný odhad

Není nic jednoduššího, než si odhad během jízdy jenom tak nanečisto trénovat. Z jakého důvodu? Je to velké plus, jelikož budete moci lépe zmapovat samotný provoz a jízda tak bude výrazně bezpečnější. Pokud máte odhad špatný, a čekáte, místo abyste jeli, dočkáte se možná jenom troubení vozidel za vámi. To je ještě ta lepší situace. Horší je ta opačná, kdy máte špatný odhad, vlivem čehož riskujete. S čím je to spojeno? Je to celkem jasné, jelikož zde hrozí poměrně vysoké riziko nehody. Kdy už odhad nemáte, pamatujte na to, že je vždy mnohem lepší váhat, než riskovat.

Neznalost vozu

Konkrétně tedy toho, jaký má vlastně výkon a co dokáže zvládnout. Hlavně v rámci akcelerace, nebo brzdění. Je dobré zjistit, jak na tom konkrétní vůz je. Jedině tak nevznikne chyba spojená třeba se špatným předjížděním. Když budeme konkrétní, tak třeba ve chvíli, kdy si jako řidiči řeknete, že to stihnete, ale opak je pravdou. To se u současných vozů stává poměrně často. Downsizing je nezadržitelný trend a tak vozy mají stále méně výkonu. Potom podřadíte, sešlápnete plyn, ale rázem zjistíte, že se vůbec nic neděje. To je problém hlavně menších a levných vozů s málo výkonnými motory. Stejně tak platí, že nemusí mít ani tak dokonalé brzdy. Pokud jste zvyklí na intenzivní brzdění, děláte tu chybu, že si všechno dostatečně nevyzkoušíte. K čemu následně dojde? Pochopitelně k tomu, že i přes sešlápnutý brzdový pedál jednoduše nedobrzdíte.

Chyby za volantem – také je děláte?
Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE