Auto s nejnižší spotřebou? Je to Mazda

Každý motorista sní o automobilu, který by měl co nejnižší spotřebu. Takový vůz znamená obrovské úspory nákladů na provoz. Proto se odborníci velice zajímají o spotřebu u automobilů. Jde o jedno z důležitých kritérií při volbě, který vůz pořídit. Pozornost tedy zákonitě vzbuzuje i měření a certifikace jak spotřeby, tak i emisí, které pro americký trh provádí agentura EPA.

Vítězí osm litrů na kilometr

Pod zkratkou EPA se skrývá Environmental Protection Agency, jež vytváří žebříček nejúspornějších značek automobilů. Na jeho vrchol už potřetí v řadě dosáhla Mazda. Přitom nejde o žádný elektromobil či hybrid. Jak vlastně zkoumání probíhá? U všech vozů dané značky zjistí agentura spotřebu a z ní následně vypočítá průměr. Ten je považován za standardní spotřebu pro danou značku vozů. Přitom špičku v nízké spotřebě tvoří už potřetí Mazda. Hodnota její spotřeb činí 29,4 MPG, což jsou americké jednotky udávající galon na míli. Pokud je přepočteme na u nás obvyklé litry na 100 km, jsme zhruba na hodnotě 8 litrů na 100 kilometrů.

Druhé je Subaru, třetí Hyundai

Jde-li o emise CO2, potom se v případě Mazdy uvádí 328 gramů na míli. Když toto číslo převedeme do žebříčků užívaných v Evropě, dostaneme se k údajům 187 gramů na kilometr. Dlužno ovšem dodat, že Mazda na americkém trhu nenabízí pickupy nebo sportovní vozy, kde by byly emise i spotřeba pohonných hmot samozřejmě vyšší. Na druhém místě se hned za Mazdou objevily automobily Subaru a na třetím místě výrobce Hyundai.

Přísné americké normy

Americké normy jsou velice přísné. U evropských norem často dochází k tomu, že jsou tabulkové hodnoty spotřeby v nějaké výši, ale realita jim úplně neodpovídá. Velká péče se údajům o spotřebě a emisích automobilů v USA ovšem věnuje především v posledním desetiletí. Předtím ji nikdo příliš neřešil a v obou případech docházelo k jejímu zvyšování.